Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Opinia rzecznika generalnego M. Camposa Sancheza-Bordony przedstawiona w dniu 2 grudnia 2021 r. Węgry przeciwko Parlamentowi Europejskiemu i Radzie Unii Europejskiej. - Sprawa C-156/21., sygn. C-156/21

Wydanie tymczasowe

OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO

MANUELA CAMPOSA SÁNCHEZA-BORDONY

przedstawiona w dniu 2 grudnia 2021 r.(1)

Sprawa C156/21

Węgry

przeciwko

Parlamentowi Europejskiemu i

Radzie Unii Europejskiej

Skarga o stwierdzenie nieważności Artykuł 151 § 1 regulaminu postępowania przed Trybunałem Kwestia incydentalna Wniosek o usunięcie dokumentu z akt Opinia Służby Prawnej Rady Rozporządzenie (WE, Euratom) 2020/2092 Ogólny system warunkowości służący ochronie budżetu Unii Ochrona budżetu Unii w przypadku naruszenia zasad państwa prawnego w państwie członkowskim Podstawa prawna rozporządzenia 2020/2092 Artykuł 322 ust. 1 lit. a) TFUE Naruszenie art. 7 TUE i art. 269 TFUE Naruszenie art. 4 ust. 1 , art. 5 ust. 2 i art. 13 ust. 2 TUE Zasada pewności prawa Zasada równego traktowania państw członkowskich Zasada proporcjonalności






1. W rozpatrywanej tu skardze(2), wniesionej na podstawie art. 263 TFUE, Węgry wnoszą do Trybunału tytułem głównym o stwierdzenie nieważności rozporządzenia (UE, Euratom) 2020/2092(3), a tytułem ewentualnym niektórych jego artykułów.

2. W niniejszej sprawie, która ma niezaprzeczalnie ustrojowe znaczenie, Trybunału musi ustalić, czy rozporządzenie 2020/2092, ustanawiające mechanizm ochrony budżetu Unii przed naruszeniami przez państwa członkowskie zasad państwa prawnego związanymi z wykonywaniem budżetu, zostało wydane na właściwej podstawie prawnej i czy jest zgodne z szeregiem postanowień prawa pierwotnego, a w szczególności z art. 7 TUE.

3. Trybunał postanowił rozpoznać sprawę w pełnym składzie, który to skład sędziowski jest właściwy do rozstrzygnięcia spraw mających wyjątkowe znaczenie (art. 16 statutu Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej).

I. Ramy prawne

A. Prawo pierwotne

4. Artykuł 7 TUE stanowi:

1. Na uzasadniony wniosek jednej trzeciej państw członkowskich, Parlamentu Europejskiego lub Komisji Europejskiej, Rada, stanowiąc większością czterech piątych swych członków po uzyskaniu zgody Parlamentu Europejskiego, może stwierdzić istnienie wyraźnego ryzyka poważnego naruszenia przez państwo członkowskie wartości, o których mowa w artykule 2. Przed dokonaniem takiego stwierdzenia Rada wysłuchuje dane państwo członkowskie i, stanowiąc zgodnie z tą samą procedurą, może skierować do niego zalecenia.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00