Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Opinia rzecznika generalnego M. Szpunara przedstawiona w dniu 9 grudnia 2021 r., sygn. C-530/20

Wydanie tymczasowe

OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO

MACIEJA SZPUNARA

przedstawiona w dniu 9 grudnia 2021 r.(1)

Sprawa C530/20

SIA EUROAPTIEKA

przy udziale

Ministru kabinets

[wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Latvijas Republikas Satversmes tiesa (trybunał konstytucyjny, Łotwa)]

Odesłanie prejudycjalne Produkty lecznicze stosowane u ludzi Reklama produktów leczniczych Reklama zachęcająca do zakupu produktów leczniczych poprzez odwołanie się do ich ceny Specjalna wyprzedaż lub sprzedaż w pakiecie z innymi produktami leczniczymi, w tym po obniżonej cenie, lub z innymi wyrobami






I. Wprowadzenie

1. W niniejszej sprawie sąd odsyłający zwraca się do Trybunału o dokonanie wykładni przepisów dyrektywy 2001/83/WE(2) w celu wyjaśnienia, czy mając na względzie charakter i zakres harmonizacji dokonanej przez tę dyrektywę państwo członkowskie może zakazać rozpowszechniania informacji zachęcających do nabycia produktu leczniczego nie tylko wtedy, kiedy informacje te dotyczą konkretnego produktu leczniczego, ale również wtedy, gdy dotyczą ogólnie produktów leczniczych wydawanych bez recepty.

II. Ramy prawne

A. Prawo Unii

2. Artykuły 86100 dyrektywy 2001/83 dotyczące reklamy produktów leczniczych są zawarte w tytułach VIII i VIIIa tej dyrektywy, zatytułowanych odpowiednio Reklama i Informacja i reklama.

3. Artykuł 86 ust. 1 tej dyrektywy stanowi:

Do celów niniejszego tytułu reklama produktów leczniczych obejmuje dowolną formę obwoźnej informacji, działalności agitacyjnej lub motywowania ukierunkowanego na zachęcanie do przepisywania, dostarczania, sprzedaży lub konsumpcji produktów leczniczych; w szczególności obejmuje:

reklamę produktów leczniczych adresowaną do ogółu społeczeństwa,

[…].

Artykuł 87 ust. 3 tej dyrektywy stanowi w szczególności, że reklama produktu leczniczego […] zachęca do racjonalnego stosowania produktu leczniczego poprzez przedstawianie go w sposób obiektywny i bez wyolbrzymiania jego właściwości.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00