Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

TEMATY:
TEMATY:

Opinia rzecznik generalnej J. Kokott przedstawiona w dniu 9 listopada 2021 r. SN i SD - Sprawa C-479/21 PPU., sygn. C-479/21 PPU

Wydanie tymczasowe

OPINIA RZECZNIK GENERALNEJ

JULIANE KOKOTT

przedstawiona w dniu 9 listopada 2021 r.(1)

Sprawa C479/21 PPU

SN,

SD

przy udziale:

Governor of Cloverhill Prison [Naczelnika zakładu karnego Cloverhill],

Irlandii,

Attorney General [Prokuratora Generalnego],

Governor of Mountjoy Prison [Naczelnika zakładu karnego Mount Joy]

[wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Supreme Court (sąd najwyższy, Irlandia)]

Odesłanie prejudycjalne Protokół (nr 21) do TUE Współpraca wymiarów sprawiedliwości w sprawach karnych Decyzja ramowa 2002/584/WSiSW Europejski nakaz aresztowania Umowa o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej Umowa o handlu i współpracy między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej, z jednej strony, a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, z drugiej strony Podstawy prawne Artykuł 50 TUE Artykuł 217 TFUE






I. Wprowadzenie

1. Do Trybunału zwrócono się o ustalenie, czy Irlandia jest zobowiązana do wykonania europejskich nakazów aresztowania wydanych przez Zjednoczone Królestwo, pomimo wystąpienia tego państwa z Unii Europejskiej.

2. Na pierwszy rzut oka wydaje się, że postanowienia umowy o wystąpieniu z UE(2) z 2020 r. oraz umowy o handlu i współpracy między Unią Europejską a Zjednoczonym Królestwem(3) z 2021 r. obejmują wykonanie spornych nakazów aresztowania.

Jednakże protokół nr 21 do TUE i TFUE(), przyjęty w kontekście traktatu z Lizbony z 2007 r. i obowiązujący od dnia 1 grudnia 2009 r., stanowi, że Irlandia nie jest związana środkami Unii Europejskiej dotyczącymi przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości, chyba że to państwo członkowskie wyraźnie skorzysta z klauzuli opt-in w odniesieniu do stosowania danego środka. Irlandia nie skorzystała z klauzuli opt-in w odniesieniu do stosowania postanowień dwóch przedmiotowych umów. W związku z tym konieczne będzie zbadanie, czy w konsekwencji wystąpienia Zjednoczonego Królestwa z Unii Europejskiej Irlandia musiała skorzystać z klauzuli opt-in w odniesieniu do postanowień dotyczących europejskiego nakazu aresztowania, aby postanowienia te mogły być stosowane. To z kolei zależy od tego, czy protokół nr 21 ma do nich zastosowanie.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00