Orzeczenie
Opinia rzecznika generalnego Pitruzzella przedstawiona w dniu 6 października 2021 r., sygn. C-290/20
Wydanie tymczasowe
OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO
GIOVANNIEGO PITRUZZELLI
przedstawiona w dniu 6 października 2021 r.(1)
Sprawa C290/20
AS Latvijas Gze
przy udziale:
Latvijas Republikas Saeima,
Sabiedrisko pakalpojumu regulšanas komisija
[wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Satversmes tiesa (trybunał konstytucyjny, Łotwa)]
Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym Rynek wewnętrzny gazu ziemnego System przesyłowy i system dystrybucyjny gazu ziemnego Możliwość bezpośredniego przyłączenia odbiorców końcowych do systemu przesyłowego gazu ziemnego
1. Czy w celu zapewnienia skutecznego rynku wewnętrznego, który umożliwia sprzedaż gazu ziemnego na równych warunkach, bez dyskryminacji, i który gwarantuje stronom trzecim rozsądny pod względem ekonomicznym i skuteczny dostęp do systemu gazu ziemnego, konieczne jest, aby państwa członkowskie przyjęły przepisy zezwalające każdemu odbiorcy końcowemu na wybór rodzaju systemu przesyłowego lub dystrybucyjnego , do którego się przyłączy? Czy przyłączenie do systemu przesyłowego gazu ziemnego jest dozwolone tylko dla odbiorcy końcowego niebędącego gospodarstwem domowym? Czy dyrektywa 2009/73(2) jest zgodna z przepisami krajowymi, które zezwalają odbiorcom końcowym na przyłączenie się do sieci przesyłowej?
2. Są to zasadniczo pytania przedstawione w będącym przedmiotem niniejszego postępowania wniosku o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożonym przez Satversmes tiesa (trybunał konstytucyjny, Łotwa), które to pytania dają Trybunałowi sposobność pogłębienia, w odniesieniu do dyrektywy 2009/73, kwestii systemu przesyłowego i systemu dystrybucji gazu ziemnego, ze szczególnym uwzględnieniem możliwości bezpośredniego przyłączenia odbiorców końcowych do systemu przesyłowego gazu ziemnego.
W niniejszej opinii wyjaśnię powody, dla których uważam, że dyrektywa 2009/73 nakłada na państwa członkowskie obowiązki jedynie w odniesieniu do dostępu stron trzecich do systemów przesyłowych i dystrybucyjnych gazu ziemnego, pozostawiając państwom członkowskim możliwość skierowania użytkowników do określonego rodzaju systemu, z poszanowaniem zasady niedyskryminacji i na podstawie obiektywnych przesłanek, takich jak bezpieczeństwo i cechy techniczne sieci.