Orzeczenie
Opinia rzecznika generalnego H. Saugmandsgaarda e przedstawiona w dniu 15 lipca 2021 r., sygn. C-788/19
Wydanie tymczasowe
OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO
HENRIKA SAUGMANDSGAARDA E
przedstawiona w dniu 15 lipca 2021 r.(1)
Sprawa C788/19
Komisja Europejska
przeciwko
Królestwu Hiszpanii
Uchybienie zobowiązaniom państwa członkowskiego Deklarowanie aktywów posiadanych w innych państwach członkowskich Unii i Europejskiego Obszaru Gospodarczego Zaniechanie Nieproporcjonalne sankcje Formularz 720 Artykuły 63 i 65 TFUE Artykuł 40 porozumienia EOG Proporcjonalność Termin przedawnienia Dyrektywa 2011/16/UE Dyrektywa 2014/107/UE Wzajemna pomoc Wymiana automatyczna
I. Wprowadzenie
1. Niniejsza skarga o stwierdzenie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego dotyczy przepisów podatkowych wprowadzonych w 2012 r. przez Królestwo Hiszpanii, których celem jest zwalczanie oszustw podatkowych i unikania opodatkowania w odniesieniu do aktywów znajdujących się poza terytorium Hiszpanii. Przepisy te obejmują, po pierwsze, obowiązek deklarowania przez rezydentów podatkowych w Hiszpanii niektórych ich dóbr i praw znajdujących się za granicą (obowiązek wykonywany w Hiszpanii za pomocą formularza 720), a po drugie, szereg skutków związanych z nieprzestrzeganiem tego obowiązku. Skutki te polegają na, po pierwsze, zakwalifikowaniu aktywów jako nieuzasadnionych zysków majątkowych i włączeniu ich do ogólnej podstawy opodatkowania niezależnie od daty nabycia danych aktywów, po drugie, nałożeniu proporcjonalnej grzywny w wysokości 150%, i po trzecie, nałożeniu grzywien ryczałtowych.
Komisja Europejska uważa, że trzy rzeczone skutki i sposób ich stosowania stanowią nieproporcjonalne ograniczenia, które naruszają szereg swobód przepływu przewidzianych w TFUE i Porozumieniu o Europejskim Obszarze Gospodarczym, w szczególności swobodę przepływu kapitału (art. 63 TFUE i art. 40 porozumienia EOG). Zdaniem Komisji nieproporcjonalny charakter polega w szczególności na tym, że niewykonanie przez podatnika obowiązku informacyjnego zagrożone jest trzema bardzo surowymi skutkami, bez uwzględnienia faktu, że hiszpańska administracja podatkowa dysponuje już odnośnymi informacjami lub może nimi dysponować na mocy systemu wymiany informacji w dziedzinie opodatkowania przewidzianego w dyrektywie 2011/16/UE(), zmienionej dyrektywą 2014/107/UE() (zwanej dalej dyrektywą 2011/16). W ramach niniejszej skargi o stwierdzenie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego Komisja wnosi zatem do Trybunału o stwierdzenie, że poprzez ustanowienie rzeczonych trzech skutków Królestwo Hiszpanii uchybiło zobowiązaniom ciążącym na nim w szczególności na podstawie art. 63 TFUE i art. 40 porozumienia EOG.