Orzeczenie
Opinia rzecznika generalnego Pikamae przedstawiona w dniu 23 września 2021 r., sygn. C146/20, C188/20, C196/20, C270/20
Wydanie tymczasowe
OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO
PRIITA PIKAMÄE
przedstawiona w dniu 23 września 2021 r.(1)
Sprawy połączone C146/20, C188/20, C196/20 i C270/20
JG, LH, MI, NJ
przeciwko
OP, jako syndykowi masy upadłości Corendon Airlines (C146/20)
i
AD, BE, CF
przeciwko
Azurair GmbH (C188/20)
i
Eurowings GmbH
przeciwko
flightright GmbH (C196/20)
[wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Landgericht Düsseldorf (sąd krajowy w Düsseldorfie, Niemcy)]
i
AG, MG, HG
przeciwko
Austrian Airlines AG (C270/20)
[wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Landesgericht Korneuburg (sąd okręgowy w Korneuburgu, Austria)]
Odesłanie prejudycjalne Transport lotniczy Rozporządzenie (WE) nr 261/2004 Wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odwołania lub dużego opóźnienia lotów Artykuł 2 Pojęcia potwierdzonej rezerwacji i obsługującego przewoźnika lotniczego Artykuły 5 i 7 Pojęcie planowego czasu przylotu Przyśpieszenie godziny odlotu Kwalifikacja Oferta zmiany planu podróży Artykuł 14 Obowiązek informowania pasażerów o przysługujących im prawach Zakres
I. Wprowadzenie
1. Wnioski o wydanie orzeczeń w trybie prejudycjalnym złożone przez Landgericht Düsseldorf (sąd krajowy w Düsseldorfie, Niemcy) i Landesgericht Korneuburg (sąd okręgowy w Korneuburgu, Austria) dotyczą wykładni art. 2 lit. b), f), g), h) i l), art. 3 ust. 2 lit. a), art. 5 ust. 1, art. 7 ust. 1 i 2, art. 8 ust. 1 lit. b) oraz art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. ustanawiającego wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów, uchylającego rozporządzenie (EWG) nr 295/91(2).
Wnioski te zostały przedłożone w ramach sporów pomiędzy pasażerami lotniczymi a kilkoma przewoźnikami lotniczymi w sprawie odszkodowań z tytułu odwołania lub dużego opóźnienia ich lotów. W sporach tych powstał szereg nowych i złożonych zagadnień prawnych, co do których Trybunał będzie miał sposobność zająć stanowisko. Ogólnie rzecz ujmując, te zagadnienia prawne można przyporządkować do trzech różnych kompleksów tematycznych, a mianowicie praw pasażerów w ramach trójstronnej relacji obejmującej organizatora wycieczek niezwiązanego z przewoźnikiem lotniczym, możliwości uzyskania odszkodowania w przypadku przyśpieszenia godziny odlotu, a wreszcie zakresu ciążącego na przewoźnikach lotniczych obowiązku udzielania pasażerom informacji o przepisach dotyczących odszkodowania i pomocy przewidzianych w rozporządzeniu nr 261/2004.