Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Opinia rzecznika generalnego M. Szpunara przedstawiona w dniu 3 czerwca 2021 r., sygn. C-35/20

Wydanie tymczasowe

OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO

MACIEJA SZPUNARA

przedstawiona w dniu 3 czerwca 2021 r.(1)

Sprawa C35/20

Syyttäjä

przeciwko

A

[wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Korkein oikeus (sąd najwyższy, Finlandia)]

Odesłanie prejudycjalne Prawo obywateli Unii do swobodnego przemieszczania się na terytorium państw członkowskich Artykuł 21 TFUE Obowiązek posiadania, pod groźbą kary, dowodu tożsamości lub paszportu przy przekraczaniu granicy państwa członkowskiego Dyrektywa 2004/38/WE Artykuły 4 i 5 Przekroczenie granicy morskiej państwa członkowskiego na pokładzie rekreacyjnej jednostki pływającej Rozporządzenie (WE) nr 562/2006 (kodeks graniczny Schengen) Załącznik VI System kary grzywny w stawkach dziennych Obliczanie grzywny na podstawie możliwości finansowych sprawcy Proporcjonalność






I. Wprowadzenie

1. Podczas rejsu w obie strony między dwoma państwami członkowskimi z Finlandii do Estonii i z powrotem obywatel Unii Europejskiej przekroczył na pokładzie pływającej jednostki rekreacyjnej krajową granicę morską, nie posiadając przy sobie dokumentów podróży.

2. W takim właśnie kontekście Korkein oikeus (sąd najwyższy, Finlandia) przedstawił pytania prejudycjalne, które dotyczą w istocie kwestii tego, czy państwa członkowskie mogą nałożyć na obywateli Unii obowiązek posiadania przy przekraczaniu granicy państwa członkowskiego ważnego dowodu tożsamości lub paszportu pod rygorem odpowiedzialności karnej. Do Trybunału zwrócono się również o wypowiedzenie się w przedmiocie proporcjonalności fińskiego systemu kary grzywny w stawkach dziennych, którą zagrożone jest niedopełnienie tego obowiązku.

Niniejsze odesłanie prejudycjalne dotyczy zatem wykładni, w szczególności, art. 21 ust. 1 TFUE oraz art. 4, 5 i 36 dyrektywy 2004/38/WE() (ten ostatni artykuł nie był jeszcze przedmiotem wykładni Trybunału), a także załącznika VI do rozporządzenia (WE) nr 562/2006().

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00