Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Opinia rzecznika generalnego Campos Sanchez-Bordona przedstawiona w dniu 20 maja 2021 r., sygn. C-724/19

Wydanie tymczasowe

OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO

M. CAMPOSA SÁNCHEZA BORDONY

przedstawiona w dniu 20 maja 2021 r.(1)

Sprawa C724/19

Spetsializirana prokuratura

przeciwko

HP

[wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Spetsializiran nakazatelen sad (wyspecjalizowany sąd karny, Bułgaria)]

Postępowanie prejudycjalne Współpraca wymiarów sprawiedliwości w sprawach karnych Europejski nakaz dochodzeniowy Dyrektywa 2014/41/UE Artykuł 2 lit. c) Organ wydający nakaz Artykuł 6 ust. 2 Warunki wydawania nakazu Prokurator działający jako wydający nakaz organ sądowy Wydanie nakazu w przypadku podobnego postępowania krajowego zastrzeżone dla sędziego






1. Czy prokuratura państwa członkowskiego jest właściwa do wydania europejskiego nakazu dochodzeniowego w sprawach karnych (zwanego dalej END), w którym żąda danych o ruchu i o lokalizacji związanych z przekazami elektronicznymi, jeżeli zgodnie z prawem krajowym państwa wydającego nakaz przeprowadzenie takiego dowodu może zostać dopuszczone jedynie przez sędziego lub sąd?

2. Taka jest, krótko mówiąc, wątpliwość podniesiona w niniejszym odesłaniu prejudycjalnym. Trybunał Sprawiedliwości, orzekając w tej sprawie, ma możliwość rozwinięcia swojego orzecznictwa w zakresie pojęcia organu wydającego END, w rozumieniu dyrektywy 2014/41/UE(2), w odniesieniu do prokuratury.

I. Ramy prawne

A. Prawo Unii. Dyrektywa 2014/41

Zgodnie z motywem 30 dyrektywy 2014/41 [m]ożliwości współpracy na mocy [tej] dyrektywy w zakresie przechwytywania przekazów telekomunikacyjnych nie powinny być ograniczone do treści takich przekazów, ale mogą również obejmować gromadzenie związanych z takimi przekazami telekomunikacyjnymi danych o częstotliwości wykorzystania [ruchu] i o lokalizacji rozmówcy, co umożliwi właściwym organom wydawanie END do celów uzyskiwania mniej inwazyjnych danych dotyczących przekazów telekomunikacyjnych. END wydany z myślą o uzyskaniu historycznych danych o częstotliwości wykorzystania [ruchu] i o lokalizacji związanych z przekazami telekomunikacyjnymi powinien być realizowany na mocy ogólnego systemu mającego zastosowanie do wykonywania END i, w zależności od prawa państwa wykonującego, może być uznawany za czynność dochodzeniową wymagającą zastosowania przymusu.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00