Orzeczenie
Opinia rzecznika generalnego PikamAe przedstawiona w dniu 10 lutego 2021 r., sygn. C-546/19
Wydanie tymczasowe
OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO
PRIITA PIKAMÄE
przedstawiona w dniu 10 lutego 2021 r.(1)
Sprawa C546/19
BZ
przeciwko
Westerwaldkreis
[wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Bundesverwaltungsgericht (federalny sąd administracyjny, Niemcy)]
Odesłanie prejudycjalne Kontrole graniczne, azyl i imigracja Polityka imigracyjna Powrót nielegalnie przebywających obywateli państw trzecich Dyrektywa 2008/115/WE Zakres stosowania Zakaz wjazdu wydany wobec obywatela państwa trzeciego w następstwie wyroku skazującego Względy porządku publicznego i bezpieczeństwa publicznego Cofnięcie decyzji nakazującej powrót Zgodność z prawem zakazu wjazdu
1. W niniejszej sprawie Bundesverwaltungsgericht (federalny sąd administracyjny, Niemcy) ponownie zwrócił się do Trybunału o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym w sprawie wykładni dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/115/WE z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie wspólnych norm i procedur stosowanych przez państwa członkowskie w odniesieniu do powrotów nielegalnie przebywających obywateli państw trzecich(2).
2. W rozpatrywanym przypadku pytania zadane przez sąd odsyłający umożliwią Trybunałowi niezbędne wyjaśnienie dwóch kwestii związanych z zakazem wjazdu, przewidzianym w dyrektywie 2008/115, wykluczającym wszelki wjazd i pobyt na terytorium wszystkich państw członkowskich. dokładniej do Trybunału zwrócono się o dookreślenie, po pierwsze, zakresu swobody pozostawionego państwom członkowskim przy wydawaniu zakazów wjazdu objętych wyłącznie przepisami prawa krajowego oraz, po drugie, ustanowionego w przedmiotowej dyrektywie związku prawnego między zakazem wjazdu a decyzją nakazującą powrót.
I. Ramy prawne
A. Prawo Unii
1. Dyrektywa 2008/115
3. Artykuł 1 dyrektywy 2008/115, zatytułowany Przedmiot, stanowi:
Niniejsza dyrektywa określa wspólne normy i procedury, które mają być stosowane przez państwa członkowskie w odniesieniu do powrotów nielegalnie przebywających obywateli państw trzecich, zgodnie z prawami podstawowymi jako zasadami ogólnymi prawa wspólnotowego oraz prawa międzynarodowego, w tym z obowiązkami w zakresie ochrony uchodźców oraz praw człowieka.