Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Opinia rzecznika generalnego Bobek przedstawiona w dniu 3 grudnia 2020 r. Friends of the Irish Environment Ltd przeciwko Commissioner for Environmental Information, sygn. C-470/19

Wydanie tymczasowe

OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO

MICHALA BOBEKA

przedstawiona w dniu 3 grudnia 2020 r.(1).

Sprawa C470/19

Friends of the Irish Environment Ltd

przeciwko

Commissioner for Environmental Information,

przy udziale:

Courts Service of Ireland

[wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez High Court (wysoki trybunał, Irlandia)]

Odesłanie prejudycjalne Dostęp do informacji o środowisku znajdujących się w posiadaniu organów władzy publicznej Konwencja z Aarhus Dyrektywa 2003/4/WE Pojęcie pełnienia funkcji o charakterze sądowym






I. Wprowadzenie

1. Friends of the Irish Environment Ltd jest organizacją pozarządową. Wniosła ona o uzyskanie dostępu osób trzecich do akt sądowych w zakończonej sprawie dotyczącej udzielenia pozwolenia na budowę turbin wiatrowych w hrabstwie Cork (Irlandia). Wniosek ten odrzucono. W decyzji o odrzuceniu wniosku stwierdzono, że instytucja znajdująca się w posiadaniu akt sądowych, którą na gruncie prawa krajowego była Courts Service of Ireland (irlandzka służba sądownicza, zwana dalej Courts Service), sprawowała tę kontrolę w ramach pełnienia funkcji o charakterze sądowym w imieniu wymiaru sprawiedliwości. Działając w takim charakterze, instytucja ta nie była organem władzy publicznej w rozumieniu dyrektywy 2003/4/WE(2).

2. To właśnie w tym kontekście High Court (wysoki trybunał, Irlandia) zmierza do ustalenia zakresu pojęcia funkcji o charakterze sądowym w celu zdefiniowania pojęcia organu władzy publicznej w rozumieniu art. 2 pkt 2 dyrektywy 2003/4. W szerszym ujęciu nasuwa się pytanie, w jakim zakresie sądy podlegają obowiązkom nałożonym przez tę dyrektywę, a zatem również obowiązkom nałożonym przez konwencję z Aarhus, polegającym na udzielaniu członkom społeczeństwa dostępu do informacji o środowisku na ich wniosek?

II. Ramy prawne

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00