Orzeczenie
Opinia rzecznika generalnego Hogan przedstawiona w dniu 19 listopada 2020 r. MK przeciwko Autoridade Tributaria e Aduaneira, sygn. C-388/19
Wydanie tymczasowe
OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO
GERARDA HOGANA
przedstawiona w dniu 19 listopada 2020 r.(1)
Sprawa C388/19
MK
przeciwko
Autoridade Tributária e Aduaneira
[wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Tribunal Arbitral Tributário (Centro de Arbitragem Administrativa CAAD) (sąd arbitrażowy ds. podatkowych) (centrum arbitrażu administracyjnego), Portugalia)]
Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym Artykuły 63 i 65 TFUE Swobodny przepływ kapitału Stosowane kryterium Zasada niedyskryminacji Przepisy podatkowe Opodatkowanie zysków kapitałowych z nieruchomości Rezydenci i osoby niebędące rezydentami Porównywalność sytuacji Wyższe obciążenie podatkowe dla osób niebędących rezydentami Pojęcie równego traktowania Możliwość wybrania przez osoby niebędące rezydentami systemu mającego zastosowanie wobec rezydentów
I. Wprowadzenie
1. Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym, który dotyczy wykładni art. 18, 63, 64 i 65 TFUE, wpisuje się w ramy sporu podatkowego między skarżącym, MK, a Autoridade Tributária e Aduaneira (organem podatkowym i celnym, Portugalia). Dotyczy on decyzji o wymiarze podatku wydanej przez organ podatkowy z tytułu dochodów strony skarżącej za rok podatkowy 2017. Odesłanie to ponownie porusza zagadnienie, co stanowi formę dyskryminacji podatkowej pomiędzy rezydentami a osobami niebędącymi rezydentami.
MK jest rezydentem Francji. Sformułowane obecnie przez niego roszczenie polega w istocie na tym, że podatek od zysków kapitałowych z tytułu zbycia składnika majątkowego położonego w Portugalii został na niego nałożony według wyższej stawki z tego względu, że jest on osobą niebędącą rezydentem w tym państwie. Niniejsza sprawa dotyczy zatem kwestii, czy w celu ustalenia istnienia dyskryminacji a co za tym idzie ograniczenia swobodnego przepływu kapitału konieczne jest dokonanie całościowej oceny wszystkich konsekwencji wynikających ze stosowania szczególnego systemu opodatkowania. Innymi słowy, czy w tym celu należy porównać wszystkie opcje podatkowe dostępne dla osób mających miejsce zamieszkania w innym państwie członkowskim z tymi, które są dostępne dla rezydentów państwa członkowskiego opodatkowania, czy też raczej porównania tego należy dokonać w ramach każdej z tych opcji rozpatrywanych odrębnie?