Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Opinia rzecznika generalnego M. Szpunara przedstawiona w dniu 15 października 2020 r., sygn. C-555/19

Wydanie tymczasowe

OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO

MACIEJA SZPUNARA

przedstawiona w dniu 15 października 2020 r.(1)

Sprawa C555/19

Fussl Modestraße Mayr GmbH

przeciwko

SevenOne Media GmbH,

ProSiebenSat.1 TV Deutschland GmbH,

ProSiebenSat.1 Media SE

[wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Landgericht Stuttgart (sąd krajowy w Stuttgarcie, Niemcy)]

Odesłanie prejudycjalne Rozpowszechnianie telewizyjne Dyrektywa 2010/13/UE Artykuł 4 ust. 1 Uregulowanie krajowe zakazujące regionalnej reklamy telewizyjnej zawartej w programie o zasięgu ogólnokrajowym Uprawnienie kraju związkowego, w którym reklama jest rozpowszechniana, do dopuszczenia takiej reklamy i do uzależnienia udzielenia zezwolenia od spełnienia warunków Równość traktowania Swoboda świadczenia usług Artykuł 11 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej






 Wprowadzenie

1. Choć rozwój Internetu nie spowodował, jak niektórzy przewidywali, zniknięcia telewizji, to jednak z pewnością osłabił jej pozycję, zwłaszcza pod względem gospodarczym i finansowym. Chodzi nie tylko o konkurencję, jaką dla audycji telewizyjnych stanowią treści dostępne przez Internet, ale także, jeśli nie przede wszystkim, o możliwości Internetu w zakresie konkurowania z tradycyjnymi mediami, w szczególności z nadawcami telewizyjnymi, na rynku reklam oraz o wynikające stąd zmniejszenie dochodów tych nadawców. Towarzyszy temu ogólnie niekorzystna sytuacja ekonomiczna i kolejne kryzysy, w szczególności kryzys finansowy, do którego doszło w 2008 r., i obecnie kryzys sanitarny wywołany Covid-19.

Nie dziwi zatem, że nadawcy telewizyjni poszukują nowych źródeł dochodów, w szczególności poprzez poszerzenie i uelastycznienie swojej oferty reklamowej, na wzór reklamy w Internecie. To w tym kontekście niemiecki nadawca telewizyjny ProSiebenSat.1 zamierzał oferować reklamodawcom możliwość reklamy regionalnej (to jest skierowanej do jednego lub kilku krajów związkowych) w swoich ogólnokrajowych kanałach telewizyjnych. Zagrażało to jednak interesom gospodarczym telewizji regionalnych i lokalnych, dla których reklama jest znacznym źródłem dochodów. Zamiar ProSiebenSat.1 spotkał się zatem najpierw z zakazem Medienanstalt Berlin-Brandenburg (urzędu ds. mediów dla krajów związkowych Berlin i Brandenburgia, Niemcy). Bundesverwaltungsgericht (federalny sąd administracyjny, Niemcy) wyrokiem z dnia 17 grudnia 2014 r.(), wydanym w sprawie odwołania od wyroku Verwaltungsgericht Berlin (sądu administracyjnego w Berlinie, Niemcy) z dnia 26 września 2013 r.(), stwierdził jednak nieważność tego zakazu. W swoim wyroku Bundesverwaltungsgericht (federalny sąd administracyjny) uznał bowiem w szczególności, że skoro reklama nie stanowi nieodłącznej części programu telewizyjnego, licencja na rozpowszechnianie telewizyjne o zasięgu ogólnokrajowym nie sprzeciwia się rozpowszechnianiu reklamy regionalnej, ponieważ licencja ta dotyczy jedynie materiału redakcyjnego().

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00