Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Opinia rzecznika generalnego Campos Sanchez-Bordona przedstawiona w dniu 17 września 2020 r., sygn. C-387/19

Wydanie tymczasowe

OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO

MANUELA CAMPOSA SÁNCHEZA-BORDONY

przedstawiona w dniu 17 września 2020 r.(1)

Sprawa C387/19

RTS infra BVBA,

Aannemingsbedrijf Norré-Behaegel

przeciwko

Vlaams Gewest

[wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Raad van State (radę stanu, Belgia)]

Odesłanie prejudycjalne Zamówienia publiczne na roboty budowlane, dostawy i usługi Przebieg postępowania Podstawy wykluczenia Dowód zastosowania środków naprawczych Zasady






1. Artykuł 57 dyrektywy 2014/24/UE(2) reguluje podstawy wykluczenia wykonawców z udziału w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego.

2. Wykonawcy ci mogą jednak przedstawić dowody na to, że zastosowane przez nich środki w wystarczający sposób wykazują ich rzetelność pomimo zaistnienia jednej z podstaw wykluczenia. te środki naprawcze, o których mowa w art. 57 ust. 6, są jedną z nowości wprowadzonych dyrektywą 2014/24 w stosunku do poprzedzającej ją dyrektywy 2004/18/WE(3).

3. Trybunał analizował już kilkakrotnie treść art. 57 dyrektywy 2014/24, również w zakresie ust. 6(4). Nie wypowiadał się on jednak w zakresie dopuszczalności żądania przez instytucję zamawiającą, aby wykonawca podjął działania w celu skorzystania z zastosowanych środków naprawczych, jak ma to miejsce w niniejszej sprawie.

I. Prawo właściwe

A. Prawo Unii

1. Dyrektywa 2014/24

4. Motywy 101 i 102 stanowią:

(101) Ponadto instytucje zamawiające powinny mieć możliwość wykluczania wykonawców, którzy okazali się nierzetelni, na przykład z powodu naruszeń obowiązków środowiskowych lub społecznych, w tym przepisów dotyczących dostępności dla osób niepełnosprawnych, lub innych form poważnych wykroczeń zawodowych, takich jak naruszenie reguł konkurencji lub praw własności intelektualnej […].

Mając na uwadze fakt, że instytucja zamawiająca będzie odpowiadać za skutki swojej ewentualnie błędnej decyzji, instytucje zamawiające […] powinny także mieć możliwość wykluczenia kandydatów lub oferentów, którzy przy wykonywaniu wcześniejszych zamówień publicznych wykazali poważne braki w odniesieniu do spełnienia istotnych wymogów; było to np. niedostarczenie produktu lub niewykonanie zamówienia znaczące wady dostarczonego produktu lub świadczonej usługi, które spowodowały ich niezdatność do użytku zgodnie z przeznaczeniem, lub niewłaściwe zachowanie poddające w poważną wątpliwość wiarygodność wykonawcy. Przepisy krajowe powinny określać maksymalny czas trwania takich wykluczeń.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00