Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Opinia rzecznik generalnej J. Kokott przedstawiona w dniu 3 września 2020 r., sygn. C-316/19

Wydanie tymczasowe

OPINIA RZECZNIK GENERALNEJ

JULIANE KOKOTT

przedstawiona w dniu 3 września 2020 r.(1).

Sprawa C316/19

Komisja Europejska

przeciwko

Republice Słowenii

Postępowanie w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego Artykuł 343 TFUE Przywileje i immunitety Unii Europejskiej Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych (ESBC) i Europejskiego Banku Centralnego (EBC) Artykuł 39 Przywileje i immunitety EBC Protokół w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej Artykuł 2, 18 i 22 Nietykalność archiwów EBC Współpraca między instytucjami Unii a organami ścigania państw członkowskich Współpraca w celu stosowania protokołu Przeszukanie i zatrzymanie dokumentów w pomieszczeniach Banka Slovenije (narodowego banku słoweńskiego) Dokumenty związane z wykonywaniem zadań ESBC Artykuł 4 ust. 3 TUE Zasada lojalnej współpracy






I. Wprowadzenie

1. Przedmiotem niniejszego postępowania w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego jest zachowanie słoweńskich organów ścigania w związku z przeszukaniem i zatrzymaniem dokumentów i nośników danych w pomieszczeniach słoweńskiego banku centralnego Banka Slovenije. Powyższe czynności przeprowadzono w ramach krajowego śledztwa prowadzonego między innymi przeciwko byłemu prezesowi Banka Slovenije. Postępowanie to dotyczy konkretnie zarzutu nadużycia władzy przy restrukturyzacji jednego ze słoweńskich banków prywatnych w 2013 r., a więc jeszcze przed utworzeniem europejskiej unii bankowej, w ramach której nadzór nad bankami oraz ich restrukturyzację i uporządkowaną likwidację przeniesiono w dużej mierze z obszaru kompetencji krajowych organów nadzorczych w przypadku Słowenii banku centralnego na szczebel Unii(2).

To, że prawo Unii znajduje zastosowanie w niniejszej sprawie, wynika z pozycji krajowych banków centralnych w Europejskim Systemie Banków Centralnych (zwanym dalej ESBC). Wykonując podstawowe zadania w dziedzinie polityki pieniężnej, krajowe banki centralne i Europejski Bank Centralny (zwany dalej EBC) są bowiem cytując Trybunał Sprawiedliwości zrzeszone i współpracują tak ściśle, że panują inne relacje pomiędzy porządkiem prawnym Unii i porządkami krajowymi, jak również mniej wyraźne ich rozróżnienie().

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00