Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Opinia rzecznika generalnego Bobek przedstawiona w dniu 2 lipca 2020 r., sygn. C-826/18

Wydanie tymczasowe

OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO

MICHALA BOBEKA

przedstawiona w dniu 2 lipca 2020 r.(1)

Sprawa C826/18

LB,

Stichting Varkens in Nood,

Stichting Dierenrecht,

Stichting Leefbaar Buitengebied

przeciwko

College van burgemeester en wethouders van de gemeente Echt-Susteren,

przy udziale:

Sebava BV

[wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Rechtbank Limburg (sąd okręgowy dla Limburgii, Niderlandy)]

Odesłanie prejudycjalne Konwencja z Aarhus Artykuł 6 Prawa uczestnictwa Procedura umożliwiająca udział społeczeństwa Artykuł 2 ust. 4 i 5 Społeczeństwo i zainteresowana społeczność Podmiotowy zakres stosowania Artykuł 9 ust. 2 i 3 Dostęp do wymiaru sprawiedliwości Legitymacja procesowa Karta praw podstawowych Unii Europejskiej Artykuł 47 i art. 52 ust. 1 Prawo do skutecznej ochrony sądowej Dyrektywa 2011/92/UE Artykuły 6 i 11 Dyrektywa 2010/75/UE Artykuły 24 i 25 Przesłanka wcześniejszego uczestnictwa Autonomia proceduralna






I. Wprowadzenie

1. Zgodnie z prawem niderlandzkim każdy ma prawo uczestniczyć w procedurze umożliwiającej udział społeczeństwa prowadzącej do przyjęcia decyzji w sprawie przedsięwzięcia dotyczącego środowiska. Dostęp do wymiaru sprawiedliwości w celu zaskarżenia jakiejkolwiek ostatecznej decyzji administracyjnej wydanej w ramach tej procedury zależy jednak od spełnienia dwóch przesłanek łącznych. Po pierwsze, dany podmiot musi być podmiotem mającym interes, przy czym dana decyzja musi naruszać jego interesy bezpośrednio. Po drugie, musi być podmiotem, który uczestniczył w procedurze umożliwiającej udział społeczeństwa, zgłaszając uwagi dotyczące projektu decyzji, chyba że nie można mu w sposób racjonalny zarzucić, że tego nie zrobił.

Ujęcie przepisów krajowych w taki sposób wydaje się skutkować istotnym dysonansem w zakresie podmiotowym obu ram proceduralnych bardzo otwartego etapu administracyjnego i dużo węższego etapu sądowego. W związku z tym nasuwa się oczywiście pytanie: Co z tymi członkami społeczeństwa, których decyzja albo nie dotyczy bezpośrednio, albo nie zgłosili oni uwag w procedurze umożliwiającej udział społeczeństwa? Czy dostęp do wymiaru sprawiedliwości, który jest zagwarantowany na mocy konwencji z Aarhus() lub jakichkolwiek przepisów prawa Unii, jest całkowicie wykluczony dla tych członków społeczeństwa?

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00