Orzeczenie
Opinia rzecznik generalnej E. Sharpston przedstawiona w dniu 12 marca 2020 r., sygn. C-639/18
Wydanie tymczasowe
OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO
ELEANOR SHARPSTON
przedstawiona w dniu 12 marca 2020 r.(1)
Sprawa C639/18
KH
przeciwko
Sparkasse Südholstein
[wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Landgericht Kiel (sąd krajowy w Kilonii, Niemcy)]
Dyrektywa 2002/65/WE Ochrona konsumentów Usługi finansowe Sprzedaż na odległość Umowa kredytu konsumenckiego Późniejsze porozumienie dotyczące oprocentowania Zorganizowany system świadczenia usług na odległość
1. W rozpatrywanym wniosku o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożonym przez Landgericht Kiel (sąd krajowy w Kilonii, Niemcy) zwrócono się do Trybunału o zinterpretowanie po raz pierwszy art. 2 lit. a) dyrektywy 2002/65(2) oraz pojęcia umowy zawieranej na odległość. W tym kontekście czy późniejsze porozumienie dotyczące oprocentowania zmieniające umowę pożyczki jedynie w odniesieniu do stopy procentowej stanowi umowę, do której stosują się przepisy dyrektywy 2002/65? Jakie są kryteria ustalenia, czy umowa zawarta bez jednoczesnej fizycznej obecności dostawcy i konsumenta stanowi umowę zawieraną na odległość w rozumieniu art. 2 lit. a) wspomnianej dyrektywy?
Prawo Unii
TFUE
2. Artykuł 12 TFUE przewiduje, że [w]ymogi ochrony konsumentów są uwzględniane przy określaniu i urzeczywistnianiu innych polityk i działań Unii.
Karta praw podstawowych Unii Europejskiej
3. Artykuł 38 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej (zwanej dalej kartą)(3) stanowi, że [z]apewnia się wysoki poziom ochrony konsumentów w politykach Unii.
Dyrektywa 97/7
4. Dyrektywa 97/7 w sprawie ochrony konsumentów w przypadku umów zawieranych na odległość była pierwszym instrumentem mającym na celu zbliżenie przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych państw członkowskich dotyczących umów zawieranych na odległość między konsumentami i dostawcami(4).
Artykuł 2 pkt 1 definiuje umowę zawieraną na odległość jako każdą umowę dotyczącą towarów lub usług zawartą między konsumentem i dostawcą w ramach systemu sprzedaży lub świadczenia usług na odległość, zorganizowanego przez dostawcę, który do celów umowy wykorzystuje wyłącznie jeden lub kilka środków porozumiewania się na odległość do momentu zawarcia umowy włącznie.