Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Opinia rzecznika generalnego Pitruzzella przedstawiona w dniu 11 marca 2020 r., sygn. C-86/19

Wydanie tymczasowe

OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO

GIOVANNIEGO PITRUZZELLI

przedstawiona w dniu 11 marca 2020 r.(1)

Sprawa C86/19

SL

przeciwko

Vueling Airlines SA

[wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Juzgado de lo Mercantil n 9 de Barcelona (sąd gospodarczy nr 9 w Barcelonie, Hiszpania)]

Odesłanie prejudycjalne Międzynarodowy przewóz lotniczy Konwencja montrealska Odpowiedzialność przewoźnika lotniczego za bagaż Udowodniona utrata zarejestrowanego bagażu Odszkodowanie Warunki przyznania maksymalnej kwoty odszkodowania Ciężar dowodu Wymagany standard dowodów Charakter wymaganych środków dowodowych Autonomia proceduralna państw członkowskich Zasady równoważności i skuteczności






1. Nietrudno wyobrazić sobie niezadowolenie, a przede wszystkim niedogodności wynikające dla pasażera w sytuacji, gdy obsługujący przewoźnik lotniczy informuje go o utracie zarejestrowanego przez niego bagażu. Czy jednak sam fakt utraty bagażu, w przypadku jego stwierdzenia, stanowi zawsze najpoważniejszą formę szkody spowodowanej w bagażu, uzasadniając przyznanie pasażerowi maksymalnej kwoty przewidzianej w Konwencji o ujednoliceniu niektórych zasad dotyczących międzynarodowego przewozu lotniczego zawartej w Montrealu w dniu 28 maja 1999 r. (zwanej dalej konwencją montrealską)(2) tytułem odszkodowania za poniesioną szkodę, a jeżeli tak, to czy w takim wypadku pasażer powinien zostać zwolniony z ciężaru dowodu w zakresie wykazania wysokości szkody? Pytania te stanowią w istocie przedmiot niniejszego wniosku o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym.

I. Ramy prawne

A. Konwencja montrealska

2. Z motywu trzeciego preambuły do Konwencji montrealskiej wynika, że państwa będące stronami tej konwencji uzna[ły] wagę zapewnienia ochrony interesów konsumentów w międzynarodowym przewozie lotniczym i potrzebę sprawiedliwej rekompensaty opartej na zasadzie naprawienia szkody.

Motyw piąty preambuły do tej konwencji stanowi, że zbiorowe działanie Państw dla dalszej harmonizacji i kodyfikacji niektórych zasad regulujących międzynarodowy przewóz lotniczy, poprzez nową konwencję, jest najwłaściwszym środkiem do osiągnięcia sprawiedliwej równowagi interesów.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00