Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Opinia rzecznika generalnego Pikamae przedstawiona w dniu 27 lutego 2020 r., sygn. C-74/19

Wydanie tymczasowe

OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO

PRIITA PIKAMÄE

przedstawiona w dniu 27 lutego 2020 r. (1)

Sprawa C74/19

LE

przeciwko

Transportes Aéreos Portugueses SA

[wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Tribunal Judicial da Comarca de Lisboa Juízo Local Cível de Lisboa Juiz 18 (sąd rejonowy w Lizbonie wydział cywilny Lizbony sędzia 18, Portugalia)]

Odesłanie prejudycjalne Transport lotniczy Wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów Rozporządzenie (WE) nr 261/2004 Artykuł 5 ust. 3 Artykuł 7 ust. 1 Prawo do odszkodowania Zwolnienie Pojęcie nadzwyczajnych okoliczności Zachowanie pasażera zakłócające porządek Pojęcie racjonalnych środków w celu uniknięcia nadzwyczajnych okoliczności lub następstw takich okoliczności






I. Wprowadzenie

1. W niniejszej sprawie mającej za przedmiot wniosek o wydanie, na podstawie art. 267 TFUE, orzeczenia w trybie prejudycjalnym, Tribunal Judicial da Comarca de Lisboa (sąd rejonowy w Lizbonie, Portugalia, zwany dalej sądem odsyłającym) przedkłada Trybunałowi trzy pytania prejudycjalne dotyczące wykładni pojęcia nadzwyczajnych okoliczności, o którym mowa w art. 5 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. ustanawiającego wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów, uchylającego rozporządzenie (EWG) nr 295/91(2).

Wniosek ów został złożony w ramach sporu pomiędzy LE (zwanym dalej skarżącym pasażerem) a spółką Transportes Aéreos Portugueses SA (zwaną dalej TAP), będącą przewoźnikiem lotniczym, w przedmiocie odmowy przez tę spółkę wypłacenia odszkodowania wspomnianemu pasażerowi, którego lot miał duże opóźnienie. TAP podnosi w związku z tym nadzwyczajne okoliczności w rozumieniu wyżej wymienionego przepisu, związane z zakłócającym porządek zachowaniem innego pasażera obecnego na pokładzie statku powietrznego przeznaczonego do zapewnienia przewozu na omawianej trasie lotniczej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00