Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Opinia rzecznika generalnego Campos Sanchez-Bordona przedstawiona w dniu 29 stycznia 2020 r., sygn. C-796/18

Wydanie tymczasowe

OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO

MANUELA CAMPOSA SÁNCHEZA-BORDONY

przedstawiona w dniu 29 stycznia 2020 r.(1)

Sprawa C796/18

Informatikgesellschaft für Software-Entwicklung (ISE) mbH

przeciwko

Stadt Köln,

przy udziale:

Land Berlin

[wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Oberlandesgericht Düsseldorf (wyższy sąd krajowy w Düsseldorfie, Niemcy)]

Odesłanie prejudycjalne Zamówienia publiczne Dyrektywa 2014/24/UE Pojęcie umowy o charakterze odpłatnym Współpraca horyzontalna między instytucjami zamawiającymi Udostępnienie oprogramowania koordynującego działania straży pożarnej Umowa o współpracy w celu aktualizacji i rozwoju oprogramowania Działalność pomocnicza względem usługi publicznej Zakaz stawiania osób trzecich na uprzywilejowanej pozycji






1. Pierwsze europejskie przepisy dotyczące zamówień publicznych pochodzą z lat siedemdziesiątych. Od tego czasu wprowadzono szereg przepisów, aż do przyjęcia, w 2014 r., trzech aktów w celu uregulowania tego zagadnienia we wszystkich jego aspektach: dyrektywy 2014/24/UE(2) (której wykładni dotyczy niniejsze odesłanie prejudycjalne), dyrektywy 2014/23/UE(3) i dyrektywy 2014/25/UE(4).

2. Jeszcze przed wejściem w życie dyrektyw z 2014 r. Trybunał przyznał, że przepisy prawa Unii regulujące zamówienia publiczne nie mają co do zasady zastosowania jeśli, pod pewnymi warunkami:

instytucja zamawiająca powierza wykonanie określonych zadań osobie prawnej znajdującej się pod jej kontrolą, bez konieczności zwracania się do podmiotów zewnętrznych (współpraca wertykalna lub zamówienie inhouse); lub

dwie instytucje zamawiające współpracują ze sobą w celu zapewnienia wykonania wspólnego zadania z zakresu usług publicznych (współpraca horyzontalna).

W odniesieniu do tego drugiego sposobu współpracy między instytucjami zamawiającymi orzecznictwo Trybunału zrodziło stan niepewności prawnej(), który dyrektywa 2014/24 próbowała uporządkować. Nie jestem pewien, czy próba ta zakończyła się powodzeniem zgodnym z oczekiwaniami.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00