Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Opinia rzecznika generalnego Pitruzzella przedstawiona w dniu 30 stycznia 2020 r., sygn. C-786/18

Wydanie tymczasowe

OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO

GIOVANNIEGO PITRUZZELLI

przedstawiona w dniu 30 stycznia 2020 r.(1)

Sprawa C786/18

Ratiopharm GmbH

przeciwko

Novartis Consumer Health GmbH

[wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Bundesgerichtshof (federalny trybunał sprawiedliwości, Niemcy)]

Odesłanie prejudycjalne Ochrona zdrowia publicznego Rynek wewnętrzny Produkty lecznicze stosowane u ludzi Reklama Dystrybucja bezpłatnych próbek produktów leczniczych wśród osób uprawnionych do ich przepisywania Wykluczenie farmaceutów z dystrybucji bezpłatnych próbek produktów leczniczych






1. Czy dyrektywa 2001/83/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 6 listopada 2001 r. w sprawie wspólnotowego kodeksu odnoszącego się do produktów leczniczych stosowanych u ludzi(2) zabrania dostarczania farmaceutom bezpłatnych próbek produktów leczniczych? A jeżeli nie zabrania, czy pozostawia ona państwom członkowskim możliwość zakazania takiej dystrybucji próbek, czy też musi być ona w każdym wypadku dozwolona? Taka jest w istocie kwestia będąca przedmiotem rozpatrywanego wniosku o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym.

I. Ramy prawne

A. Dyrektywa 2001/83

2. W motywie 51 dyrektywy 2001/83/WE wskazano, że powinna istnieć możliwość dostarczania nieodpłatnych próbek produktów leczniczych osobom uprawnionym do ich przepisywania lub prowadzenia zaopatrzenia na [w] takie produkty w celu ich zaznajomienia z nowymi produktami i umożliwienia nabycia doświadczenia.

3. Artykuł 86 ust. 1 tej dyrektywy brzmi następująco:

1. Do celów niniejszego tytułu reklama produktów leczniczych obejmuje dowolną formę obwoźnej informacji, działalności agitacyjnej lub motywowania ukierunkowanego na zachęcanie do przepisywania, dostarczania, sprzedaży lub konsumpcji produktów leczniczych; w szczególności obejmuje:

reklamę produktów leczniczych adresowaną do ogółu społeczeństwa,

reklamę produktów leczniczych wobec osób uprawnionych do przepisywania lub dostarczania tych produktów,

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00