Orzeczenie
Wyrok Trybunału (dziesiąta izba) z dnia 28 października 2020 r. Marvin M. przeciwko Kreis Heinsberg, sygn. C-112/19
Wydanie tymczasowe
WYROK TRYBUNAŁU (dziesiąta izba)
z dnia 28 października 2020 r.(*)
Odesłanie prejudycjalne Dyrektywa 2006/126/WE Artykuł 2 ust. 1 i art. 11 ust. 4 Prawa jazdy Wzajemne uznawanie Zakres obowiązku uznawania Prawo jazdy, które było przedmiotem wymiany Wymiana dokonana w chwili, gdy uprawnienie do kierowania pojazdami zostało cofnięte przez państwo członkowskie, które wydało prawo jazdy Oszustwo Odmowa uznania prawa jazdy wydanego w ramach wymiany
W sprawie C112/19
mającej za przedmiot wniosek o wydanie, na podstawie art. 267 TFUE, orzeczenia w trybie prejudycjalnym, złożony przez Verwaltungsgericht Aachen (sąd administracyjny w Akwizgranie, Niemcy) postanowieniem z dnia 4 lutego 2019 r., które wpłynęło do Trybunału w dniu 12 lutego 2019 r., w postępowaniu:
Marvin M.
przeciwko
Kreis Heinsberg,
TRYBUNAŁ (dziesiąta izba),
w składzie: M. Ilešič, prezes izby, E. Juhász (sprawozdawca) i I. Jarukaitis, sędziowie,
rzecznik generany: E. Sharpston,
sekretarz: A. Calot Escobar,
uwzględniając pisemny etap postępowania,
rozważywszy uwagi, które przedstawili:
w imieniu Marvina M. H.D. Gebauer, Rechtsanwalt,
w imieniu Komisji Europejskiej W. Mölls oraz N. Yerrell, w charakterze pełnomocników,
podjąwszy, po wysłuchaniu rzecznika generalnego, decyzję o rozstrzygnięciu sprawy bez opinii,
wydaje następujący
Wyrok
1 Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym dotyczy wykładni art. 2 ust. 1 oraz art. 11 ust. 1 i 4 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2006/126/WE z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie praw jazdy (Dz.U. 2006, L 403, s. 18).
2 Wniosek ten został złożony w ramach sporu pomiędzy Marvinem M. a Kreis Heinsberg (powiatem Heinsberg, Niemcy) w przedmiocie decyzji tego ostatniego odmawiającej uznania prawa jazdy wydanego Marvinowi M. przez władze niderlandzkie.
Ramy prawne
Prawo Unii
3 Motywy 2 i 8 dyrektywy 2006/126 stanowią:
(2) Zasady dotyczące praw jazdy stanowią zasadnicze elementy wspólnej polityki transportowej przyczyniają się do poprawy bezpieczeństwa na drogach i usprawniają swobodny przepływ osób osiedlających się w państwie członkowskim innym niż państwo członkowskie, w którym wydano prawo jazdy. Wobec znaczenia, jakie osiągnęły indywidualne środki transportu, posiadanie prawa jazdy należycie uznawanego przez przyjmujące państwo członkowskie wspiera swobodny przepływ osób oraz prawo przedsiębiorczości […].