Orzeczenie
Opinia rzecznika generalnego Pitruzzella przedstawiona w dniu 27 listopada 2019 r., sygn. rzecznika generalnego Pitruzzella przedstawiona w dniu 27 listopada 2019 r
Wydanie tymczasowe
OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO
GIOVANNIEGO PITRUZZELLI
przedstawiona w dniu 27 listopada 2019 r.(1)
Sprawa C640/18
Wagram Invest SA
przeciwko
État belge
[wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez cour dappel de Mons (sąd apelacyjny w Mons, Belgia)]
Odesłanie prejudycjalne Czwarta dyrektywa 78/660/EWG Roczne sprawozdania finansowe niektórych rodzajów spółek Zasada prawdziwego i rzetelnego obrazu spółki Artykuł 2 ust. 35 Nabycie finansowych środków trwałych przez spółkę akcyjną Ujęcie po stronie kosztów w rachunku zysków i strat skonta związanego z długiem, którego okres spłaty jest dłuższy niż rok i który nie prowadzi do powstania prawa do odsetek, oraz ujęcie ceny nabycia środków trwałych w bilansie po stronie aktywów po odjęciu skonta Obowiązek podania informacji dodatkowych Odstępstwo od przepisu dyrektywy w wyjątkowych przypadkach
1. Niniejsza sprawa dotyczy wniosku o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożonego przez cour dappel de Mons (sąd apelacyjny w Mons, Belgia) w przedmiocie wykładni czwartej dyrektywy 78/660/EWG w sprawie rocznych sprawozdań finansowych niektórych rodzajów spółek(2).
2. Wspomniany wniosek ma zasadniczo na celu sprawdzenie zgodności metody stosowanej do księgowania udziałów w spółce nabywanych przez spółkę Wagram Invest SA z zasadą prawdziwego i rzetelnego obrazu spółki, ustanowioną w art. 2 ust. 35 dyrektywy 78/660(3), w związku z innymi przepisami tej samej dyrektywy.
Ponieważ u podstaw niniejszej sprawy leży spór natury podatkowej między Wagram Invest i belgijskimi organami podatkowymi, Trybunał będzie miał możliwość ponownego wyjaśnienia zakresu zasady prawdziwego i rzetelnego obrazu rocznych sprawozdań finansowych, która jest nadrzędnym celem przepisów Unii Europejskiej dotyczących rachunkowości i sprawozdań finansowych przedsiębiorstw(). Do Trybunału zwrócono się również o udzielenie wyjaśnień dotyczących związku obowiązku podania informacji dodatkowych, o którym mowa w art. 2 ust. 4 dyrektywy 78/660, z możliwością odstępstwa od przepisu w wyjątkowych przypadkach, zgodnie z art. 2 ust. 5 wspomnianej dyrektywy.