Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Opinia rzecznika generalnego Tanchev przedstawiona w dniu 29 lipca 2019 r., sygn. C-385/18

Wydanie tymczasowe

OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO

EVGENIEGO TANCHEVA

przedstawiona w dniu 29 lipca 2019 r.(1)

Sprawa C385/18

Arriva Italia Srl,

Ferrotramviaria SpA,

Consorzio Trasporti Aziende Pugliesi (CO.TRA.P)

przeciwko

Ministero delle Infrastrutture e dei Trasporti,

przy udziale:

Ferrovie dello Stato Italiane SpA,

Ferrovie del Sud Est e Servizi Automobilistici Srl,

Autorit Garante della Concorrenza e del Mercato

[wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Consiglio di Stato (radę stanu, Włochy)]

Pomoc państwa Pomoc przyznana na rzecz zarządcy lokalnej infrastruktury kolejowej znajdującego się w trudnej sytuacji finansowej Pojęcie pomocy państwa Moment, w którym pomoc państwa uznaje się za przyznaną Kryterium inwestora prywatnego Beneficjent korzyści Zakłócanie konkurencji






Spis treści


I. Prawo włoskie

A. Ustawa o stabilności na rok 2016

B. Dekret nr 9/2016

C. Dekret nr 264/2016

D. Umowa przeniesienia

E. Dekret z mocą ustawy nr 50/2017

II. Okoliczności faktyczne, postępowanie główne i pytania prejudycjalne

III. Analiza

A. Przyznanie kwoty 70 mln EUR

1. Interwencja państwa lub przy użyciu zasobów państwowych

2. Wpływ na wymianę handlową między państwami członkowskimi

3. Selektywna korzyść przyznana beneficjentowi

4. Zakłócenie konkurencji lub groźba jej zakłócenia

B. Przeniesienie udziałów MIT w spółce FSE na spółkę FSI

1. Interwencja państwa lub przy użyciu zasobów państwowych

2. Wpływ na wymianę handlową między państwami członkowskimi

3. Selektywna korzyść przyznana beneficjentowi

a) Czy doszło do przyznania korzyści spółce FSI?

b) Czy doszło do przyznania korzyści spółce FSE?

4. Zakłócenie konkurencji lub groźba jej zakłócenia

IV. Wnioski


Spór w niniejszej sprawie wynikł ze środków podjętych w 2016 r. przez państwo włoskie, na mocy których na rzecz państwowego zarządcy lokalnej infrastruktury kolejowej i operatora lokalnego transportu pasażerskiego przyznano dużą bezzwrotną subwencję ze względu na jego trudną sytuację finansową. Ponadto cały udział państwa w kapitale zakładowym tego podmiotu został nieodpłatnie przeniesiony na rzecz państwowego zarządcy krajowej infrastruktury kolejowej pod warunkiem złożenia przez niego zobowiązania do przywrócenia rentowności finansowej przenoszonej spółki. Zgodność z prawem tych środków została zakwestionowana przez innych usługodawców świadczących usługi lokalnego transportu pasażerskiego, którzy bezskutecznie wyrazili zainteresowanie przeniesieniem udziałów. Consiglio di Stato (rada stanu, Włochy) zwraca się do Trybunału Sprawiedliwości z pytaniem, czy środki te stanowią pomoc państwa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00