Orzeczenie
Opinia rzecznika generalnego Hogan przedstawiona w dniu 19 września 2019 r., sygn. rzecznika generalnego Hogan przedstawiona w dniu 19 września 2019 r
Wydanie tymczasowe
OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO
GERARDA HOGANA
przedstawiona w dniu 19 września 2019 r.(1)
Sprawa C523/18
Engie Cartagena, S.L.
przeciwko
Ministerio para la Transición Ecológica
przy udziale:
Endesa Generación, S.A.,
EDP Espaa, S.A.U.,
Bizkaia Energía, S.L.,
Iberdrola Generación, S.A.U.,
Tarragona Power, S.L.,
Bahía de Bizkaia Electricidad, S.L.,
Viesgo Generación, S.L.
[wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Audiencia Nacional (sąd centralny, Hiszpania)]
Odesłanie prejudycjalne Wspólne zasady rynku wewnętrznego energii elektrycznej Dyrektywa 2003/54 Artykuł 3 ust. 2 Dyrektywa 2009/72 Artykuł 3 ust. 2 Stosowanie Pojęcie obowiązku użyteczności publicznej
1. Niniejszy wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym dotyczy wykładni art. 3 ust. 2 dyrektywy 2003/54/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 26 czerwca 2003 r. dotyczącej wspólnych zasad rynku wewnętrznego energii elektrycznej i uchylającej dyrektywę 96/92/WE (Dz.U. 2003, L 176, s. 37) i art. 3 ust. 2 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/72/WE z dnia 13 lipca 2009 r. dotyczącej wspólnych zasad rynku wewnętrznego energii elektrycznej i uchylającej dyrektywę 2003/54/WE (Dz.U. 2009, L 211, s. 55).
2. Wniosek ten został przedłożony Trybunałowi w ramach zawisłego pomiędzy Engie Cartagena S.L. (zwanej dalej skarżącą) a Ministerio para la Transición Ecológica (ministerstwem transformacji ekologicznej, Hiszpania) sporu dotyczącego zgodności z prawem wkładów, które przedsiębiorstwa wytwarzające energię elektryczną są zobowiązane wnosić w celu finansowania krajowego programu działań na rzecz oszczędzania energii i efektywności energetycznej.
Wniosek ten stanowi dla Trybunału okazję do wyjaśnienia definicji pojęcia obowiązku użyteczności publicznej, które znajduje się w art. 3 ust. 2 dyrektywy 2003/54 (w polskiej wersji językowej owej dyrektywy jest on określany mianem obowiązku świadczenia usługi publicznej) i dyrektywy 2009/72. W pierwszej kolejności należy jednak przedstawić odpowiednie przepisy prawa Unii.