Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Opinia rzecznika generalnego M. Szpunara przedstawiona w dniu 10 września 2019 r., sygn. C-125/18

Wydanie tymczasowe

OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO

MACIEJA SZPUNARA

przedstawiona w dniu 10 września 2019 r.(1)

Sprawa C125/18

Marc Gómez del Moral Guasch

przeciwko

Bankia SA

[wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Juzgado de Primera Instancia n° 38 de Barcelona (sąd pierwszej instancji nr 38 w Barcelonie, Hiszpania)]

Odesłanie prejudycjalne Ochrona konsumentów Nieuczciwe warunki w umowach konsumenckich Umowa o kredyt hipoteczny Zmienna stopa procentowa Wskaźnik referencyjny dla kredytów hipotecznych (IRPH) Wskaźnik wynikający z przepisu wykonawczego lub administracyjnego Jednostronne wprowadzenie przez przedsiębiorcę Przeprowadzana przez sąd krajowy kontrola przejrzystości Zakres informacji, jakich należy wymagać od banku






Spis treści


I. Wprowadzenie

II. Ramy prawne

A. Prawo Unii

B. Prawo hiszpańskie

III. Okoliczności faktyczne leżące u podstaw sporu w postępowaniu głównym i pytania prejudycjalne

IV. Postępowanie przed Trybunałem

V. Analiza

A. Uwagi wstępne

1. Wskaźnik IRPH Cajas: zmiany wartości i zasada działania

2. Wyrok z dnia 14 grudnia 2017 r.

B. W przedmiocie pytań prejudycjalnych

1. W przedmiocie pytania pierwszego : zakres wyjątku przewidzianego w art.  1 ust. 2 dyrektywy 93/13

a) Krótkie przypomnienie orzecznictwa Trybunału

b) Czy sporny warunek umowny jest objęty wyjątkiem przewidzianym w art. 1 ust. 2 dyrektywy 93/13?

2. W przedmiocie pytania drugiego : zakres i treść kontroli przejrzystości spornego warunku umownego na podstawie art. 4 ust. 2 dyrektywy 93/13

a) W przedmiocie pierwszej części pytania drugiego

1) Wyrok Caja de Ahorros y Monte de Piedad de Madrid

2) Stanowisko rządu hiszpańskiego

3) Konsekwencje braku transpozycji art. 4 ust. 2 dyrektywy 93/13

b) W przedmiocie drugiej i trzeciej części pytania drugiego

1) Przypomnienie orzecznictwa Trybunału dotyczącego zakresu informacji wymaganych w ramach wymogu przejrzystości warunków umownych, wynikającego z art. 4 ust. 2 i art. 5 dyrektywy 93/13

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00