Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Opinia rzecznik generalnej J. Kokott przedstawiona w dniu 23 maja 2019 r., sygn. C-280/18

Wydanie tymczasowe

OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO

JULIANE KOKOTT

przedstawiona w dniu 23 maja 2019 r.(1)

Sprawa C280/18

Alain Flausch i in.

przeciwko

Ypourgos Perivallontos kai Energeias i in.

[wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Symvoulio tis Epikrateias (radę stanu, Grecja)]

Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym Środowisko naturalne Dyrektywa 2011/92/UE Ocena oddziaływania na środowisko przez niektóre przedsięwzięcia publiczne i prywatne Udział społeczeństwa w podejmowaniu decyzji Publikacja w Internecie Dostęp do wymiaru sprawiedliwości Rozpoczęcie biegu terminów






I.      Wprowadzenie

1.        W jaki sposób informować opinię publiczną o możliwości uczestniczenia, w ramach oceny oddziaływania na środowisko, w postępowaniu w sprawie wydania pozwolenia na realizację danego przedsięwzięcia? A jak należy następnie udostępnić informację o tym pozwoleniu? Z tymi właśnie pytaniami należy zmierzyć się w niniejszej sprawie.

2.        Chociaż na pierwszy rzut oka kwestie te wydają się być raczej natury technicznej i formalnej, mają one podobnie jak kwestia doręczeń w postępowaniu cywilnym(2) kluczowe znaczenie dla możliwości udziału społeczeństwa i realizowania przez nie roszczenia do ochrony prawnej. Dane społeczeństwo nie będzie ani uczestniczyć w postępowaniu o wydanie pozwolenia na realizację danego przedsięwzięcia, ani korzystać w przewidzianym terminie z ochrony prawnej, jeśli nie będzie w odpowiednim czasie wiedzieć o tym postępowaniu. Szczegółowe zasady postępowania w tych kwestiach zostały uregulowane przez państwa członkowskie, a więc mamy do czynienia z autonomią proceduralną tych państw, dlatego też unijne ramy prawne w tym względzie stanowią zasady równoważności i skuteczności.

II.    Ramy prawne

A.      Konwencja z Aarhus

3.        Zgodnie z art. 2 (Definicje) pkt 4 i 5 konwencji z Aarhus(3):

4.      społeczeństwo oznacza jedną lub więcej osób fizycznych lub prawnych oraz, zgodnie z krajowym ustawodawstwem lub praktyką, ich stowarzyszenia, organizacje lub grupy;

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00