Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Opinia rzecznika generalnego Campos Sanchez-Bordona przedstawiona w dniu 27 czerwca 2019 r., sygn. C-379/18

Wydanie tymczasowe

OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO

M. CAMPOSA SÁNCHEZA BORDONY

przedstawiona w dniu 27 czerwca 2019 r.(1)..

Sprawa C379/18

Deutsche Lufthansa AG

przeciwko

Land Berlin,

przy udziale:

Berliner Flughafen Gesellschaft mbH,

Vertreter des Bundesinteresses beim Bundesverwaltungsgericht

[Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Bundesverwaltungsgericht (federalny sąd administracyjny, Niemcy)]

Pytanie prejudycjalne Transport lotniczy Opłaty lotniskowe Ochrona praw użytkowników portów lotniczych Możliwość uzgodnienia opłat innych niż zatwierdzone przez niezależny organ nadzorujący Środki odwoławcze Właściwość sądu cywilnego Zgodność z dyrektywą 2009/12/WE






1.        Dyrektywa 2009/12/WE(2) przewiduje, że zarządzający portami lotniczymi pobierają od użytkowników (czyli tych, którzy przewożą pasażerów, pocztę lub ładunki drogą powietrzną)(3) opłaty za korzystanie z urządzeń oraz usług świadczonych na ich rzez przez te podmioty zarządzające.

2.        Pytania sądu odsyłającego dotyczą w skrócie zatwierdzania tych opłat lotniskowych albo przez niezależny organ nadzorujący (zwany dalej organem nadzorującym) albo przez zarządzającego portem lotniczym. Ów sąd chce również dowiedzieć się, w jaki sposób i przed jakim organem użytkownik może je zakwestionować.

I.      Ramy prawne

A.      Prawo Unii. Dyrektywa 2009/12

3.        Artykuł 2 (Definicje) stanowi:

Do celów niniejszej dyrektywy:

1)      port lotniczy oznacza dowolny obszar lądowy specjalnie przeznaczony do wykonywania lądowań, startów i manewrów statków powietrznych, wraz z urządzeniami pomocniczymi wykorzystywanymi do tych celów w związku z wymogami dotyczącymi ruchu statków powietrznych i ich obsługi, w tym urządzeniami ułatwiającymi świadczenie handlowych usług przewozu lotniczego;

2)      zarządzający portem lotniczym oznacza podmiot, który w powiązaniu z inną działalnością lub ewentualnie niezależnie od niej ma za zadanie zgodnie z krajowymi przepisami ustawowymi i wykonawczymi lub umowami administrowanie i zarządzanie infrastrukturą portu lotniczego lub sieci portów lotniczych oraz koordynowanie i kontrolowanie działalności różnych operatorów w danym porcie lotniczym lub w danej sieci portów lotniczych;

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00