Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Opinia rzecznika generalnego Hogan przedstawiona w dniu 7 maja 2019 r., sygn. C-285/18

Wydanie tymczasowe

OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO

GERARDA HOGANA

przedstawiona w dniu 7 maja 2019 r.(1)

Sprawa C285/18

Kauno miesto savivaldyb

Kauno miesto savivaldybs administracija

przy udziale:

UAB Irgita

UAB Kauno švara

[wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Lietuvos Aukščiausiasis Teismas (sąd najwyższy, Litwa)]

Odesłanie prejudycjalne Zamówienie publiczne Dyrektywa 2004/18/WE Zakres stosowania ratione temporis Dyrektywa 2014/24/UE Zamówienia in-house Dodatkowe warunki dla zamówień in-house przewidziane prawem krajowym






I.      Wprowadzenie

1.        Złożony wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym zasadniczo dotyczy kwestii, czy państwo członkowskie może nałożyć na instytucję zamawiającą dodatkowe wymogi dotyczące udzielenia zamówienia in-house(2), chociaż zamówienie to spełnia kryteria zamówienia in-house przewidziane orzecznictwem Trybunału oraz, w stosownych przypadkach, art. 12 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie zamówień publicznych, uchylającej dyrektywę 2004/18/WE(3).

2.        Sąd odsyłający zwrócił się jednocześnie o doprecyzowanie kwestii możliwości zastosowania ratione temporis dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2004/18/WE z dnia 31 marca 2004 r. w sprawie koordynacji procedur udzielania zamówień publicznych na roboty budowlane, dostawy i usługi(4) oraz dyrektywy 2014/24.

II.    Ramy prawne

A.      Prawo Unii

3.        W motywach 1, 2, 4, 5 i 31 dyrektywy 2014/24 stwierdzono, co następuje:

(1) Udzielanie zamówień publicznych przez instytucje państw członkowskich lub w imieniu tych instytucji musi być zgodne z zasadami Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), a w szczególności z zasadą swobodnego przepływu towarów, swobody przedsiębiorczości oraz swobody świadczenia usług, a także z zasadami, które się z nich wywodzą, takimi jak: zasada równego traktowania, zasada niedyskryminacji, zasada wzajemnego uznawania, zasada proporcjonalności oraz zasada przejrzystości. W odniesieniu do zamówień publicznych o wartości powyżej określonej kwoty należy jednak ustanowić przepisy koordynujące krajowe procedury udzielania zamówień w celu zagwarantowania, że zasady te mają praktyczne zastosowanie, a zamówienia publiczne są otwarte na konkurencję.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00