Orzeczenie
Opinia rzecznika generalnego Pitruzzella przedstawiona w dniu 28 lutego 2019 r., sygn. C-649/17
Wydanie tymczasowe
OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO
GIOVANNIEGO PITRUZZELLI
przedstawiona w dniu 28 lutego 2019 r.(1)
Sprawa C649/17
Bundesverband der Verbraucherzentralen und Verbraucherverbände Verbraucherzentrale Bundesverband e.V.
przeciwko
Amazon EU Srl
[wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym, złożony przez Bundesgerichtshof (federalny trybunał sprawiedliwości, Niemcy)]
Odesłanie prejudycjalne Ochrona konsumentów Dyrektywa 2011/83/UE Wymogi informacyjne dotyczące umów zawieranych na odległość i umów zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa Informacje o środkach komunikacji umożliwiające konsumentowi szybkie skontaktowanie się z przedsiębiorcą i skuteczne porozumiewanie się z nim
1. Czy dla zapewnienia skutecznej ochrony konsumentów w rozumieniu art. 6 ust. 1 lit. c) dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/83/UE z dnia 25 października 2011 r. w sprawie praw konsumentów(2) wystarczające jest, aby przedsiębiorca na etapie poprzedzającym zawarcie umowy na odległość wskazał konsumentowi w sposób jasny i zrozumiały sposoby skontaktowania się z nim, nawet jeśli różnią się one od wymienionych w tym przepisie, które są odpowiednie do zapewnienia szybkiej i skutecznej komunikacji?
Jest to w istocie pytanie leżące u podstaw niniejszego postępowania, wynikające z wniosku o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożonego przez Bundesgerichtshof (federalny trybunał sprawiedliwości, Niemcy) w postępowaniu głównym, w którym Bundesverband der Verbraucherzentralen und Verbraucherverbände Verbraucherzentrale Bundesverband e.V. (niemiecka federacja stowarzyszeń konsumenckich, zwana dalej Bundesverband) kwestionuje odpowiedni charakter środków porozumiewania się oferowanych konsumentowi przez Amazon EU Srl (zwaną dalej Amazonem) na etapie poprzedzającym zawarcie umowy, ponieważ różnią się one częściowo od tych wymaganych w powyżej cytowanym przepisie.