Orzeczenie
Opinia rzecznika generalnego Campos Sanchez-Bordona przedstawiona w dniu 8 maja 2019 r., sygn. C-267/18
Wydanie tymczasowe
OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO
MANUELA CAMPOSA SÁNCHEZA-BORDONY
przedstawiona w dniu 8 maja 2019 r.(1)
Sprawa C267/18
Delta Antrepriză de Construcţii şi Montaj 93 SA
przeciwko
Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere SA
[wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Curtea de Apel Bucureşti (sąd apelacyjny w Bukareszcie, Rumunia)]
Odesłanie prejudycjalne Dyrektywa 2014/24/UE Zamówienia publiczne Fakultatywne podstawy wykluczenia Wykluczenie wykonawcy z udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia z powodu rozwiązania wcześniejszej umowy ze względu na zlecenie podwykonawstwa robót, o którym nie poinformowano instytucji zamawiającej Pojęcie znaczących lub uporczywych niedociągnięć Zatajenie informacji o rozwiązaniu wcześniejszej umowy Poinformowanie o udziale podwykonawców w wykonaniu zamówienia Cele i założenia Waga zatajenia informacji
1. Dyrektywa 2014/24/UE(2) zezwala na wykluczenie z postępowań o udzielenie zamówienia publicznego wykonawcy, który wykazywał znaczące lub uporczywe niedociągnięcia w spełnieniu istotnego wymogu w ramach wcześniejszej umowy w sprawie zamówienia publicznego, […] które doprowadziły do wcześniejszego rozwiązania tej wcześniejszej umowy [art. 57 ust. 4 lit. g)].
2. Sąd rumuński przedkłada Trybunałowi Sprawiedliwości swoje wątpliwości co do tego, czy powyższy przepis ma zastosowanie w przypadku, gdy wcześniejsze rozwiązanie wcześniejszej umowy było spowodowane tym, że wykonawca zlecił część robót w ramach podwykonawstwa bez poinformowania o tym administracji. Do tej okoliczności należy dodać, że w nowym postępowaniu o udzielenie zamówienia wspomniany wykonawca nie poinformował również (drugiej) instytucji zamawiającej o wcześniejszym rozwiązaniu poprzedniej umowy.
I. Ramy prawne
A. Prawo Unii. Dyrektywa 2014/24
Zgodnie z motywem 101: