Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Opinia rzecznika generalnego Saugmandsgaard e przedstawiona w dniu 28 marca 2019 r., sygn. C-163/18

Wydanie tymczasowe

OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO

HENRIKA SAUGMANDSGAARDA E

przedstawiona w dniu 28 marca 2019 r.(1).

Sprawa C163/18

HQ,

IP reprezentowany przez HQ,

JO

przeciwko

Aegean Airlines SA

[wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez rechtbank Noord-Nederland (sąd w Noord-Nederland, Niderlandy)]

Odesłanie prejudycjalne Transport lotniczy Rozporządzenie (WE) nr 261/2004 Wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów Artykuł 8 ust. 2 Prawo do zwrotu kosztów Dyrektywa 90/314/EWG Impreza turystyczna Odwołanie lotu Upadłość organizatora imprezy turystycznej Prawo żądania zwrotu kosztów biletu lotniczego od przewoźnika lotniczego






I.      Wprowadzenie

1.        Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez rechtbank Noord-Nederland (sąd w Noord-Nederland, Niderlandy) dotyczy wykładni art. 8 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 261/2004(2) (które przyznaje pasażerom zharmonizowane prawa w przypadku odwołania lotu), w związku z przepisami dyrektywy 90/314/EWG(3), odnoszącej się do praw konsumentów, którzy wykupili imprezę turystyczną.

2.        Wniosek ten został złożony w ramach sporu pomiędzy kilkoma pasażerami a przewoźnikiem lotniczym, dotyczącego zwrotu kosztów biletów lotniczych, którego zażądali zainteresowani w następstwie odwołania lotu stanowiącego część imprezy turystycznej zakupionej przez te osoby od innej spółki. Ponieważ powodowie w postępowaniu głównym nie mogli uzyskać zwrotu tych kosztów od organizatora imprezy turystycznej z uwagi na jego upadłość, twierdzą oni, że w takim przypadku odpowiedzialność za naprawienie wyrządzonej im szkody ponosi przewoźnik lotniczy, który miał realizować odwołany lot.

        Z powodów wskazanych w niniejszej opinii uważam, że art. 8 ust. 2 rozporządzenia nr 261/2004 należy interpretować w ten sposób, iż podróżny, któremu na podstawie przepisów krajowych transponujących dyrektywę 90/314, przysługuje prawo do zwrotu kosztów biletu lotniczego od organizatora imprezy turystycznej, nie jest uprawniony do żądania zwrotu tych kosztów na podstawie rozporządzenia nr 261/2004 od obsługującego przewoźnika lotniczego nawet w przypadku, gdy ów organizator nie jest w stanie zwrócić kosztów biletu z uwagi na brak zdolności finansowej oraz uchybił obowiązkowi ustanowienia przewidzianych w tej dyrektywie zabezpieczeń umożliwiających dokonanie takiego zwrotu.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00