Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Opinia rzecznika generalnego Campos Sanchez-Bordona przedstawiona w dniu 28 marca 2019 r.

Wydanie tymczasowe

OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO

M. CAMPOSA SÁNCHEZA-BORDONY

przedstawiona w dniu 28 marca 2019 r.(1)

Sprawa C210/18

WESTbahn Management GmbH

przeciwko

ÖBB-Infrastruktur AG

[wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Schienen-Control Kommission (komisję kontroli kolejowej, Austria)]

Odesłanie prejudycjalne Transport Jednolity europejski obszar kolejowy Dyrektywa 2012/34/UE Stacje pasażerskie, ich budynki i inne urządzenia Infrastruktura kolejowa Objęcie peronów pasażerskich Opłata za dostęp Ograniczenie skutków wyroku






1.        Czy perony stanowią część pasażerskich stacji kolejowych? Pozornie oczywista odpowiedź twierdząca traci taki charakter, gdy uregulowanie prawa Unii (dyrektywa 2012/34/UE)(2) wprowadza pewien zamęt definiując z jednej strony infrastrukturę kolejową, a z drugiej strony obiekty infrastruktury usługowej.

2.        Dyrektywa 2012/34 uznaje stacje pasażerskie i terminale towarowe za obiekty infrastruktury usługowej. Zamieszcza jednak perony pasażerskie i rampy towarowe, w tym na stacjach pasażerskich i w terminalach towarowych w wykazie pozycji infrastruktury kolejowej.

3.        Ustalenie opłaty, którą przedsiębiorstwa kolejowe mają uiścić za korzystanie z peronów pasażerskich, zależy od tego, czy perony zaliczymy do jednej lub drugiej kategorii. Na tym polega problem, przed którym stoi Schienen-Control Kommission (komisja kontroli kolejowej, Austria; zwana dalej komisją kontroli), która spory w tym przedmiocie musi rozstrzygnąć na drodze administracyjnej(3).

I.      Ramy prawne

A.      Prawo Unii. Dyrektywa 2012/34

4.        Artykuł 3 (Definicje) stanowi:

Na użytek niniejszej dyrektywy stosuje się następujące definicje:

1)      przedsiębiorstwo kolejowe oznacza każde przedsiębiorstwo publiczne lub prywatne, posiadające licencję zgodnie z niniejszą dyrektywą, którego działalność podstawowa polega na świadczeniu usług w transporcie towarowym lub pasażerskim koleją, z zastrzeżeniem, że przedsiębiorstwo to zapewnia pojazdy trakcyjne; obejmuje to także przedsiębiorstwa, które tylko dostarczają pojazdy trakcyjne;

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00