Orzeczenie
Opinia rzecznika generalnego Saugmandsgaard e przedstawiona w dniu 14 lutego 2019 r.
Wydanie tymczasowe
OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO
HENRIKA SAUGMANDSGAARDA E
przedstawiona w dniu 14 lutego 2019 r.(1)
Sprawa C585/17
Finanzamt Linz,
Finanzamt Kirchdorf Perg Steyr
przy udziale
Dillys Wellnesshotel GmbH
[wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Verwaltungsgerichtshof (trybunał administracyjny, Austria)]
Odesłanie prejudycjalne Pomoc państwa Program pomocy w formie ulg podatkowych w zakresie podatków na ochronę środowiska Dyrektywa 2003/96/WE Opodatkowanie produktów energetycznych i energii elektrycznej Artykuł 17 ust. 1 lit. a) Przedsiębiorstwa energochłonne Rozporządzenie (UE) nr 651/2014 Artykuł 44 ust. 13 Wybór beneficjentów na podstawie przejrzystych i obiektywnych kryteriów Wypłata stałej kwoty rekompensaty Artykuł 58 ust. 1 Przepisy przejściowe Artykuł 5 ust. 2 lit. d) Przejrzystość pomocy Pomoc w formie korzyści podatkowych
I. Wprowadzenie
1. Niniejszym wnioskiem o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym Verwaltungsgerichtshof (trybunał administracyjny, Austria) zwrócił się do Trybunału z kilkoma pytaniami dotyczącymi wykładni art. 108 ust. 3 TFUE oraz art. 44 ust. 3 i art. 58 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 651/2014(2).
2. Wniosek ten wpisuje się w ramy dwóch skarg kasacyjnych w sporach pomiędzy Finanzamt Linz (urzędem skarbowym w Linz, Austria), z jednej strony, oraz Finanzamt Kirchdorf Perg Steyr (urzędem skarbowym w Kirchdorf Perg Steyr, Austria), z drugiej strony, a spółką Dillys Wellnesshotel GmbH, dotyczących zwrotu podatku energetycznego, o który wnioskuje ta spółka, za rok 2011 oraz za okres od lutego 2013 r. do stycznia 2014 r.
Rozpatrywane w postępowaniu głównym austriackie przepisy dotyczące zwrotu podatku energetycznego stanowią program pomocy państwa w rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE. Podczas gdy sąd odsyłający wychodzi z założenia, że wcześniej obowiązująca wersja programu pomocy będącego przemiotem postępowania głównego została zatwierdzona przez Komisję w 2004 r., to jednak następnie zmieniono krąg beneficjentów programu pomocy i zmiana ta, która jest częścią programu pomocy będącego przemiotem postępowania głównego nie została zgłoszona Komisji Europejskiej.