Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Opinia rzecznik generalnej J. Kokott przedstawiona w dniu 17 stycznia 2019 r.

Wydanie tymczasowe

OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO

JULIANE KOKOTT

przedstawiona w dniu 17 stycznia 2019 r.(1).

Sprawa C637/17

Cogeco Communications Inc

przeciwko

Sport TV Portugal, SA,

Controlinveste-SGPS, SA i

NOS-SGPS, SA

(wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Tribunal Judicial da Comarca de Lisboa [Portugalia])

Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym Konkurencja Prywatne egzekwowanie Dyrektywa 2014/104/UE Powództwa o odszkodowanie na podstawie prawa krajowego z tytułu naruszenia przepisów prawa konkurencji państw członkowskich i Unii Europejskiej (odszkodowanie z tytułu naruszenia prawa konkurencji) Terminy przedawnienia roszczeń odszkodowawczych zgodnie z prawem krajowym Wartość dowodowa decyzji krajowego organu ochrony konkurencji w postępowaniu odszkodowawczym Stosowanie ratione temporis dyrektywy w odniesieniu do okoliczności faktycznych, które miały miejsce przed jej wejściem w życie Termin dokonania transpozycji dyrektywy






I.      Wprowadzenie

1.        Prywatne egzekwowanie reguł konkurencji zawartych w traktatach europejskich (private enforcement) zyskało w ostatnich latach coraz bardziej na znaczeniu jako drugi filar obok publicznego egzekwowania (public enforcement). Prywatne powództwa o odszkodowanie wnoszone przez ofiary antykonkurencyjnych praktyk gospodarczych cieszą się coraz większą popularnością i nie należy ich już dzisiaj pomijać(2) w zdecentralizowanym systemie egzekwowania prawa antymonopolowego, jak zostało to wprowadzone w życie na podstawie rozporządzenia (WE) nr 1/2003(3). Często są one wnoszone w następstwie decyzji właściwych organów ochrony konkurencji (jako tak zwane follow-on actions), częściowo także niezależnie od tego (jako tak zwane stand-alone actions).

2.        Dokładniej rzecz ujmując, nadal liczne pytania wymagają jednak także wyjaśnienia, w szczególności pytania w związku z nową dyrektywą 2014/104/UE(4), którą Trybunał zajmuje się po raz pierwszy w niniejszej sprawie.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00