Orzeczenie
Opinia rzecznik generalnej J. Kokott przedstawiona w dniu 24 stycznia 2019 r.
Wydanie tymczasowe
OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO
JULIANE KOKOTT
przedstawiona w dniu 24 stycznia 2019 r.(1)
Sprawa C43/18
Compagnie dentreprises CFE SA
przeciwko
Région de Bruxelles-Capitale
[wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Conseil dÉtat (radę stanu, Belgia)]
Sprawa C321/18
Terre wallonne ASBL
przeciwko
Région wallonne
[wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Conseil dÉtat (radę stanu, Belgia)]
Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym Środowisko naturalne Dyrektywa 2001/42/WE Ocena skutków wywieranych przez niektóre plany i programy na środowisko naturalne Dyrektywa 92/43/EWG Ochrona siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory Środki zagospodarowania obszarów ochrony Wyznaczanie specjalnego obszaru ochrony Pojęcie planów i programów Obowiązek przeprowadzenia oceny skutków dla środowiska Ustalenie celów ochrony dla regionu Walonia
I. Wprowadzenie
1. Jaki jest związek między dyrektywą SOOŚ (SOOŚ oznacza strategiczną ocenę oddziaływania na środowisko)(2) a dyrektywą siedliskową(3)? Pytanie to wynika z obu rozpatrywanych przeze mnie wspólnie wniosków o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym postawionych przez Conseil dÉtat (radę stanu, Belgia).
2. Tło stanowią różne oceny oddziaływania na środowisko przewidziane w prawie unijnym, w tym przypadku w szczególności uregulowana w art. 6 ust. 3 dyrektywy siedliskowej ocena skutków planów i przedsięwzięć mogących oddziaływać na obszary Natura 2000 oraz ocena wpływu niektórych planów i programów na środowisko przewidziana w dyrektywie SOOŚ. Z drugiej strony najbardziej znana ocena oddziaływania na środowisko ocena oddziaływania przedsięwzięć na środowisko w ramach dyrektywy OOŚ(4) nie odgrywa szczególnej roli w tym przypadku.
Sprawa CFE dotyczy transpozycji dyrektywy siedliskowej poprzez wyznaczenie w państwie członkowskim specjalnego obszaru ochrony, co pociąga za sobą wydanie różnych przepisów dotyczących ochrony środowiska, natomiast sprawa Terre wallonne dotyczy ustalenia celów ochrony dla wszystkich obszarów Natura 2000 w regionie Walonia, co również powinno prowadzić do wdrożenia dyrektywy siedliskowej. W obu tych sprawach podniesiony został zarzut, iż wydanie danych regulacji prawnych powinno być poprzedzone oceną wpływu na środowisko zgodnie z dyrektywą SOOŚ.