Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Opinia rzecznika generalnego N. Wahla przedstawiona w dniu 17 stycznia 2019 r.

Wydanie tymczasowe

OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO

NILSA WAHLA

przedstawiona w dniu 17 stycznia 2019 r.(1).

Sprawa C706/17

Achema AB

Orlen Lietuva AB

AB Lifosa

przeciwko

Valstybin kain ir energetikos kontrols komisija (VKEKK)

przy udziale:

Lietuvos Respublikos energetikos ministerija,

UAB, BALTPOOL

Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Lietuvos vyriausiasis administracinis teismas (naczelny sąd administracyjny Litwy)

Pomoc państwa Pojęcie zasobów państwowych Selektywność Wpływ na wymianę handlową Zakłócenie konkurencji Usługi w ogólnym interesie gospodarczym w sektorze energii elektrycznej Przesłanki określone w wyroku w sprawie Altmark






1.        W pytaniach prejudycjalnych Lietuvos vyriausiasis administracinis teismas (naczelny sąd administracyjny Litwy) zmierza zasadniczo do ustalenia, czy niektóre aspekty litewskiego systemu świadczenia usług użyteczności publicznej (zwanych dalej UUP) w sektorze energii elektrycznej i mechanizmu ich finansowania (zwanego dalej systemem UUP) należy uznać za pomoc państwa w rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE.

2.        Niniejsza sprawa daje Trybunałowi okazję do doprecyzowania swojego orzecznictwa odnoszącego się w szczególności do pojęcia zasobów państwowych i przesłanek określonych w orzecznictwie wynikającym z wyroku Trybunału z dnia 24 lipca 2003 r. w sprawie Altmark Trans i Regierungspräsidium Magdeburg (Altmark)(2).

I.      Ramy prawne

A.      Prawo litewskie

        Zdaniem sądu odsyłającego mające znaczenie dla niniejszej sprawy przepisy prawa krajowego są zawarte w następujących aktach prawnych obowiązujących w chwili zaistnienia okoliczności faktycznych: Elektros energijos statymas, n° VIII 1881 (litewskiej ustawie o energii elektrycznej nr VIII 1881) z dnia 20 lipca 2000 r., Lietuvos Respublikos atsinaujinanči ištekli energetikos statymo n XI 1375 (litewskiej ustawie o energii ze źródeł odnawialnych nr XI 1375) z dnia 12 maja 2011 r.; Lietuvos Respublikos elektros energetikos sistemos integracijos Europos elektros energetikos sistemas statymas Nr. XI 2052 (litewskiej ustawie o integracji systemu elektroenergetycznego z europejskimi systemami elektroenergetycznymi nr XI 2052) z dnia 12 czerwca 2012 r., Lietuvos Respublikos atsinaujinanči ištekli energetikos statymo 2, 11, 13, 14, 16, 20, 21 straipsni pakeitimo ir papildymo statymas Nr. XII 169 (litewskiej ustawie wykonującej ustawę zmieniającą i uzupełniającą art. 2, 11, 13, 14, 16, 20 i 21 ustawy o energii ze źródeł odnawialnych nr XII 169) z dnia 17 stycznia 2013 r. oraz w aktach wykonawczych do tych ustaw, w tym Lietuvos Respublikos Vyriausybs nutarimo Nr. 916 dl viešuosius interesus atitinkanči paslaug elektros energetikos sektoriuje teikimo tvarkos aprašo patvirtinimo (uchwale nr 916 rządu Republiki Litewskiej zatwierdzającej procedurę świadczenia usług użyteczności publicznej w sektorze energii elektrycznej) z dnia 18 lipca 2012 r. oraz Vyriausybs Nutarimas Nr. 1157 Viešuosius interesus atitinkanči paslaug elektros energetikos sektoriuje lš administravimo tvarkos aprašas (uchwale nr 1157 rządu Republiki Litewskiej w sprawie procedury zarządzania środkami przeznaczonymi na finansowanie usług użyteczności publicznej w sektorze energii elektrycznej) z dnia19 września 2012 r. (zwanych dalej spornym ustawodawstwem krajowym).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00