Orzeczenie
Opinia rzecznika generalnego N. Wahla przedstawiona w dniu 6 lutego 2019 r.
Wydanie tymczasowe
OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO
NILSA WAHLA
przedstawiona w dniu 6 lutego 2019 r.(1)
Sprawa C591/17
Republika Austrii
przeciwko
Republice Federalnej Niemiec
Uchybienie zobowiązaniom państwa członkowskiego Artykuł 259 TFUE Artykuły 18, 34, 56 i 92 TFUE Dyrektywa 1999/62/WE Korzystanie z autostrad Opłata infrastrukturalna dla pojazdów o masie do 3,5 t Zwolnienie z podatku od pojazdów silnikowych Dyskryminacja pośrednia Środki o skutku równoważnym Ograniczenia swobody świadczenia usług Wspólna polityka transportowa Klauzula zawieszająca
1. Nie dyskryminuj.
2. Gdyby możliwe było ujęcie całości prawodawstwa Unii w kilku przykazaniach, prawdopodobnie jednym z pierwszych byłby zakaz dyskryminacji, w szczególności dyskryminacji ze względu na przynależność państwową.
3. Zakaz dyskryminacji ze względu na przynależność państwową zapisano w art. 18 TFUE i art. 21 ust. 2 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej (zwanej dalej kartą), podczas gdy szersza zasada niedyskryminacji, której jest to wyrazem, stanowi jedną z fundamentalnych wartości Unii (art. 2 TUE) i praw chronionych przez kartę (art. 21).
4. Zasada ta leży u podstaw niniejszej sprawy, jednej z bardzo niewielu spraw, w których na podstawie art. 259 TFUE jedno państwo członkowskie wszczęło procedurę w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego przez inne państwo członkowskie.
W swoim piśmie Republika Austrii zarzuca w istocie, że Republika Federalna Niemiec naruszyła szereg przepisów prawa Unii, ustanawiając: (i) opłatę infrastrukturalną obejmującą wszystkich użytkowników sieci autostrad (opłatę infrastrukturalną) i (ii) zwolnienie z podatku od pojazdów podlegającego zapłacie przez właścicieli pojazdów zarejestrowanych w Niemczech (zwanych dalej pojazdami krajowymi) w kwocie co najmniej równej kwocie opłaty infrastrukturalnej podlegającej zapłacie przez tych właścicieli (zwane dalej zwolnieniem z podatku)(). W szczególności według Republiki Austrii łącznym skutkiem spornego środka jest to, że w praktyce jedynie kierowcy pojazdów zarejestrowanych w innych państwach członkowskich (zwanych dalej pojazdami zagranicznymi) będą podlegać opłacie infrastrukturalnej, co daje podstawę do zarzucenia pośredniej dyskryminacji ze względu na przynależność państwową.