Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Opinia rzecznik generalnej J. Kokott przedstawiona w dniu 29 listopada 2018 r.

Wydanie tymczasowe

OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO

JULIANE KOKOTT

przedstawiona w dniu 29 listopada 2018 r.(1)

Sprawa C60/18

AS Tallinna Vesi

przeciwko

Keskkonnaamet,

przy udziale:

Keskkonnaministeerium

[wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Tallinna Ringkonnakohus (sąd apelacyjny w Tallinnie, Estonia)]

Dyrektywa 2008/98/WE Odpady Utrata statusu odpadu Odzysk Ścisłe kryteria utraty statusu odpadu osadu ściekowego Brak kryteriów na szczeblu europejskim lub krajowym






I.      Wprowadzenie

1.        Trybunał zajmuje się pojęciem odpadów od dziesiątków lat, począwszy od wydania wyroku Vessoso i Zanetti(2). Nieco później zajęto się zagadnieniem tego, pod jakimi warunkami odpad jest przetwarzany znowu w normalny towar niepodlegający już surowym przepisom prawa dotyczącego odpadów(3). Poprzez wprowadzenie w 2008 r.(4) wersji zmienionej dyrektywy w sprawie odpadów prawodawca podjął pierwsze kroki w celu udzielenia odpowiedzi. Ostatnio bliżej doprecyzował tę kwestię(5), jednak owe zmiany nie znajdują jeszcze zastosowania do postępowania głównego.

2.        Niezależnie od wprowadzenia tych ostatnich zmian ważnym aspektem jest spełnianie przez substancję lub przedmiot wymagań technicznych dla danego zastosowania oraz zgodność z obowiązującymi przepisami i normami dotyczącymi do produktów. Czy to oznacza jednak, że odpad tylko wtedy może przestać być odpadem, jeśli i po tym gdy został przetworzony na produkt odpowiadający ustanowionym w tym celu ogólnym standardom? Czy też posiadacz odpadów może żądać, by to właściwe organy w indywidualnym przypadku i niezależnie od tego, czy istnieją standardy produktowe, decydowały o tym, czy odpad należy przestać uważać za takowy?

3.        Niniejszy wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym porusza właśnie te kwestie.

II.    Ramy prawne

A.      Dyrektywa w sprawie odpadów

        Dyrektywa w sprawie odpadów w art. 3 pkt 1 definiuje odpady jako każdą substancję lub przedmiot, których posiadacz pozbywa się, zamierza się pozbyć, lub do których pozbycia [się] został zobowiązany.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00