Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Opinia rzecznika generalnego Tanchev przedstawiona w dniu 22 listopada 2018 r.

Wydanie tymczasowe

OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO

EVGENIEGO TANCHEVA

przedstawiona w dniu 22 listopada 2018 r.(1)

Sprawa C501/17

Germanwings GmbH

przeciwko

Wolfgangowi Pauelsowi

[wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Landgericht Köln (sąd okręgowy w Kolonii, Niemcy)]

Odesłanie prejudycjalne Transport lotniczy Rozporządzenie (WE) nr 261/2004 Odszkodowanie dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów Prawo do odszkodowania Zwolnienie Pojęcie nadzwyczajnych okoliczności Uszkodzenie spowodowane przez ciało obce (FOD) Uszkodzenie opony samolotu przez śrubę leżącą na pasie startowym lub pasie do lądowania






1.        W ramach niniejszego odesłania prejudycjalnego Trybunał będzie musiał rozebrać na czynniki pierwsze pojęcie nadzwyczajnych okoliczności w kontekście odszkodowania należnego pasażerom w wypadku odmowy przyjęcia na pokład, odwołania lub dużego opóźnienia lotów. W niniejszej sprawie opona samolotu, którego dotyczy postępowanie, została bowiem uszkodzona przez śrubę leżącą na pasie startowym lub pasie do lądowania (sytuacja zwana dalej rozpatrywanym zdarzeniem).

2.        Pytanie prejudycjalne dotyczące wykładni art. 5 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 261/2004(2) zostało przedstawione przez Landgericht Köln (sąd okręgowy w Kolonii, Niemcy) w kontekście sporu między Wolfgangiem Pauelsem a przewoźnikiem lotniczym Germanwings GmbH w związku z odmową wypłaty odszkodowania za znacznie opóźniony lot.

3.        Implikacje ekonomiczne sprawy są istotne. Z danych statystycznych udostępnionych przez Civic Aviation Authority (urząd lotnictwa cywilnego, Zjednoczone Królestwo) wynika, że przewoźnicy lotniczy powołują się na nadzwyczajne okoliczności w ok. 30% wszystkich skarg, które pochłaniają ponad 70% zasobów organów krajowych(3). Znaczenie pojęcia nadzwyczajnych okoliczności jest zatem nie do przecenienia(4).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00