Orzeczenie
Opinia rzecznika generalnego Saugmandsgaard e przedstawiona w dniu 6 grudnia 2018 r., sygn. C-596/17
Wydanie tymczasowe
OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO
HENRIKA SAUGMANDSGAARDA E
przedstawiona w dniu 6 grudnia 2018 r.(1)
Sprawa C596/17
Japan Tobacco International SA,
Japan Tobacco International France SAS
przeciwko
Premier ministre,
Ministre de lAction et des Comptes publics,
Ministre des Solidarités et de la Santé
[wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Conseil dÉtat (radę stanu, Francja)]
Odesłanie prejudycjalne Dyrektywa 2011/64/UE Podatek akcyzowy stosowany do wyrobów tytoniowych Artykuł 15 ust. 1 Swoboda ustalania maksymalnej ceny sprzedaży detalicznej Uregulowanie krajowe wymagające od producentów i importerów ustalenia jednolitej ceny sprzedaży za 1000 sztuk lub 1000 gramów każdego wyrobu tytoniowego bez możliwości kształtowania ceny w zależności od pojemności opakowań jednostkowych
I. Wstęp
1. Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Conseil dÉtat (radę stanu, Francja) dotyczy wykładni art. 15 w świetle art. 25 dyrektywy 2011/64/UE w sprawie struktury oraz stawek akcyzy stosowanych do wyrobów tytoniowych(2).
Wniosek ten wpisuje się w ramy skargi o stwierdzenie nieważności niektórych postanowień dwóch pism skierowanych przez organy francuskie do koncesjonowanych producentów i dostawców wyrobów tytoniowych, dotyczących zatwierdzenia cen sprzedaży detalicznej wyrobów tytoniowych we Francji metropolitalnej. Zgodnie z treścią tych pism, w których przytoczone zostały przepisy art. 572 code général des impôts (francuskiego kodeksu podatkowego, zwanego dalej CGI), jednolita cena detaliczna sprzedaży każdego wyrobu tytoniowego jest swobodnie ustalana przez te podmioty i musi być wyrażona w 1000 sztuk lub 1000 gramów. System ten powoduje, że cena jednostkowa wyrobu pozostaje taka sama, niezależnie od pojemności opakowania, w którym zostaje on dopuszczony do konsumpcji. Producenci i importerzy nie mogą zatem różnicować cen sprzedaży detalicznej poszczególnych produktów w zależności od opakowania jednostkowego, w którym produkty zostaną zaprezentowane.