Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Opinia rzecznika generalnego Tanchev przedstawiona w dniu 19 grudnia 2018 r., sygn. C-159/18

Wydanie tymczasowe

OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO

EVGENIEGO TANCHEVA

przedstawiona w dniu 19 grudnia 2018 r.(1).

Sprawa C159/18

André Moens

przeciwko

Ryanair Ltd

[wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Justice de paix du troisime canton de Charleroi (Belgia)]

Odesłanie prejudycjalne Transport lotniczy Rozporządzenie (WE) nr 261/2004 Odszkodowanie dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów Prawo do odszkodowania Zwolnienie Pojęcie nadzwyczajnych okoliczności Zamknięcie pasa startowego z powodu wycieku paliwa






1.        Niniejszy wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym zawiera przedstawioną Trybunałowi przez Justice de paix du troisime canton de Charleroi (sąd pokoju, trzeci kanton, Charleroi, Belgia), kolejną prośbę o wyjaśnienie pojęcia nadzwyczajnych okoliczności w rozumieniu art. 5 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 261/2004(2)in casu w związku z wyciekiem paliwa na pas startowy, który doprowadził do zamknięcia tego pasa. Zajmowałem się tym pojęciem bardziej szczegółowo w swojej niedawno wydanej opinii w sprawie Germanwings (C501/17, EU:C:2018:945, pkt 2687). Zważywszy, że kwestie podniesione w niniejszej sprawie stanowią kontynuację kwestii omówionych w opinii w sprawie Germanwings, aby uniknąć niepotrzebnych powtórzeń, oprę się na analizie zawartej w tej opinii i ograniczę się do rozważenia kwestii, które są właściwe dla rozpatrywanej sprawy.

I.      Ramy prawne

2.        Z tych samych powodów odsyłam do odpowiednich przepisów wyżej wspomnianego rozporządzenia (które są tutaj identyczne), przytoczonych w pkt 47 opinii w sprawie Germanwings.

II.    Okoliczności faktyczne leżące u podstaw sporu w postępowaniu głównym oraz pytania prejudycjalne

        A. Moens zarezerwował w Ryanairze lot z Wenecji (Treviso, Włochy) do Charleroi, który miał się odbyć w dniu 21 grudnia 2015 r. Samolot miał wystartować o godz. 17 i wylądować o godz. 18.40. Samolot wylądował w Charleroi z opóźnieniem, które wyniosło 4 godziny i 23 minuty. Z powodu tego opóźnienia, spółka Claim it działając na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez A. Moensa wysłała żądanie zapłaty odszkodowania w wysokości 250 EUR należnego na podstawie rozporządzenia w sprawie praw pasażerów. Następnie pełnomocnik A. Moensa wysłał do Ryanaira wezwane do zapłaty. Ryanair odmówił zapłaty odszkodowania A. Moensowi utrzymując, że wspomniane zdarzenie stanowiło nadzwyczajną okoliczność. Zasadniczy kontekst faktyczny sprowadza się do tego, że wyciek paliwa na pas startowy spowodował jego zamknięcie na ponad dwie godziny, a to zamknięcie z kolei doprowadziło do opóźnienia wylotu A. Moensa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00