Orzeczenie
Opinia rzecznika generalnego Campos Sanchez-Bordona przedstawiona w dniu 14 listopada 2018 r., sygn. C-465/17
Wydanie tymczasowe
OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO
MANUELA CAMPOSA SÁNCHEZA-BORDONY
przedstawiona w dniu 14 listopada 2018 r.(1)
Sprawa C465/17
Falck Rettungsdienste GmbH,
Falck A/S
przeciwko
Stadt Solingen,
przy udziale:
Arbeiter-Samariter-Bund Regionalverband Bergisch Land e.V.,
Malteser Hilfsdienst e.V.,
Deutsches Rotes Kreuz, Kreisverband Solingen
[wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Oberlandesgericht Düsseldorf (wyższy sąd krajowy w Düsseldorfie, Niemcy)]
Postepowanie prejudycjalne Zamówienia publiczne Dyrektywa 2014/24/UE Wyłączenia szczególne w zakresie zamówień na usługi Usługi w dziedzinie obrony cywilnej, ochrony ludności i zapobiegania niebezpieczeństwom Organizacje lub stowarzyszenia o charakterze niekomercyjnym Usługi transportu sanitarnego
1. Stosownie do treści art. 10 lit. h) dyrektywy 2014/24/UE(2) nie ma ona zastosowania do zamówień publicznych obejmujących określone usługi w dziedzinie obrony cywilnej, ochrony ludności i zapobiegania niebezpieczeństwom świadczonych przez organizacje lub stowarzyszenia o charakterze niekomercyjnym.
2. W drodze wniosku o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym sąd odsyłający zmierza do ustalenia, czy wyłączenie to obejmuje usługi transportu sanitarnego oraz w jaki sposób należy interpretować pojęcie organizacje lub stowarzyszenia o charakterze niekomercyjnym. W odniesieniu do tego ostatniego zagadnienia spór dotyczy wpływu, jak mogą mieć uregulowania państw członkowskich na określenie zakresu tego pojęcia.
I. Ramy prawne
A. Prawo Unii
Dyrektywa 2014/24
3. Motywy 28 i 118 stanowią:
(28) Niniejsza dyrektywa nie powinna mieć zastosowania do niektórych usług ratownictwa, gdy są one wykonywane przez organizacje lub stowarzyszenia o charakterze niekomercyjnym, gdyż trudno byłoby zachować szczególny charakter takich organizacji, gdyby usługodawców trzeba […] było wybrać zgodnie z procedurami określonymi w niniejszej dyrektywie. Niemniej jednak wyłączenia tego nie należy stosować szerzej niż jest to absolutnie konieczne. Należy zatem wyraźnie określić, że usługi transportu sanitarnego pacjentów nie powinny być objęte wyłączeniem. W tym kontekście trzeba również sprecyzować, że grupa 601 w CPV [Wspólnym słowniku zamówień] Usługi w zakresie transportu drogowego nie obejmuje usług transportu sanitarnego, które są objęte w CPV klasą 8514. Należy zatem doprecyzować, że usługi objęte w CPV kodem 851430003, obejmujące wyłącznie usługi transportu sanitarnego pacjentów, powinny podlegać szczególnemu systemowi przewidzianemu dla usług społecznych i innych usług (zwanemu dalej łagodniejszym reżimem). W związku z tym zamówienia mieszane na świadczenie usług transportu sanitarnego zasadniczo również podlegałyby łagodniejszemu reżimowi, jeżeli wartość usług transportu sanitarnego pacjentów byłaby większa niż wartość innych usług transportu sanitarnego.