Orzeczenie
Opinia rzecznika generalnego M. Camposa Sáncheza-Bordony przedstawiona w dniu 4 grudnia 2018 r. - Andy Wightman i in. przeciwko Secretary of State for Exiting the European Union. - Sprawa C-621/18., sygn. C-621/18
Wydanie tymczasowe
OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO
M. CAMPOSA SÁNCHEZA-BORDONY
przedstawiona w dniu 4 grudnia 2018 r.(1)
Sprawa C621/18
Andy Wightman,
Ross Greer,
Alyn Smith,
David Martin,
Catherine Stihler,
Jolyon Maugham,
Joanna Cherry
przeciwko
Secretary of State for Exiting the European Union,
pozostali uczestnicy postępowania:
Chris Leslie,
Tom Brake
[wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Court of Session, Inner House, First Division (Scotland) (naczelny sąd cywilny, izba apelacyjna, pierwszy wydział, Szkocja, Zjednoczone Królestwo)]
Odesłanie prejudycjalne Dopuszczalność Artykuł 50 TUE Prawo do wystąpienia z Unii Notyfikacja zamiaru wystąpienia Wystąpienie Zjednoczonego Królestwa (brexit) Możliwość wycofania notyfikacji zamiaru wystąpienia Wycofanie jednostronne Przesłanki wycofania jednostronnego Wycofanie uzgodnione
1. W dniu 29 marca 2017 r. Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej (zwane dalej Zjednoczonym Królestwem) dokonało notyfikacji Radzie Europejskiej zamiaru wystąpienia z Unii Europejskiej i z Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (zwanej dalej notyfikacją zamiaru wystąpienia)(2).
2. Notyfikacja ta po raz pierwszy w historii Unii Europejskiej zapoczątkowała postępowanie z art. 50 TUE, który (w ust. 2 i 3) przewiduje prowadzenie negocjacji oraz zawarcie umowy o wystąpieniu między Unią a opuszczającym ją państwem członkowskim. W przypadku braku takiej umowy traktaty przestają mieć zastosowanie do tego państwa członkowskiego dwa lata po notyfikacji zamiaru wystąpienia, chyba że Rada Europejska podejmie jednomyślnie decyzję o przedłużeniu tego okresu.
Sąd szkocki zwrócił się do Trybunału Sprawiedliwości jako najwyższej instancji w zakresie wykładni prawa Unii o wyjaśnienie wątpliwości w kwestii, która nie została uregulowana w art. 50 TUE. Należy bowiem ustalić, czy po notyfikowaniu zamiaru wystąpienia z Unii państwo członkowskie może wycofać (ewentualnie jednostronnie) tę notyfikację.