Orzeczenie
Opinia rzecznika generalnego N. Wahla przedstawiona w dniu 21 marca 2018 r., sygn. rzecznika generalnego N. Wahla przedstawiona w dniu 21 marca 2018 r
Wydanie tymczasowe
OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO
NILSA WAHLA
przedstawiona w dniu 21 marca 2018 r.(1)
Sprawa C109/17
Bankia SA
przeciwko
Juan Carlos Marí Merino
Juan Pérez Gavilán
María de la Concepción Marí Merino
[wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Juzgado de Primera Instancia No 5 de Cartagena (sąd pierwszej instancji nr 5, Kartagena, Hiszpania)]
Ochrona konsumentów Dyrektywa 2005/29/WE Nieuczciwe praktyki handlowe stosowane przez przedsiębiorstwa wobec konsumentów Umowy kredytu hipotecznego Ponowne oszacowanie wartości nieruchomości przed jej sprzedażą w drodze licytacji Kontrola nieuczciwych praktyk handlowych w postępowaniu w przedmiocie egzekucji wierzytelności zabezpieczonej hipoteką Odpowiednie i skuteczne środki zwalczania nieuczciwych praktyk handlowych Wzajemne oddziaływanie z dyrektywą 93/13/EWG Uprawnienie sędziego krajowego do egzekwowania stosowania kodeksu postępowania na podstawie dyrektywy 2005/29
1. Czy dla zagwarantowania ochrony konsumentów przewidzianej dyrektywą 2005/29/WE(2) jest konieczne, aby w ramach postępowania w przedmiocie egzekucji wierzytelności zabezpieczonej hipoteką można było, z urzędu lub na wniosek jednej ze stron, podnieść zarzut istnienia nieuczciwych praktyk handlowych. Jest to kwestia o zasadniczym znaczeniu w sprawie, w której zwraca się Juzgado de Primera Instancia No 5 de Cartagena (sąd pierwszej instancji nr 5 w Kartagenie, Hiszpania).
2. Wobec tego kwestia poruszona w postępowaniu głównym przypomina podobne kwestie rozpatrywane przez Trybunał w związku z dyrektywą 93/13/EWG w sprawie nieuczciwych warunków w umowach konsumenckich(3). W związku z tym jednym z aspektów niniejszej opinii będzie analiza poziomów ochrony przewidzianych w tych dwóch instrumentach ochrony konsumentów.
I. Ramy prawne
A. Prawo Unii