Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Opinia rzecznika generalnego Campos Sánchez-Bordona przedstawiona w dniu 15 listopada 2017 r., sygn. rzecznika generalnego Campos Sánchez-Bordona przedstawiona w dniu 15 listopada 2017 r

Wydanie tymczasowe

OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO

MANUELA CAMPOSA SÁNCHEZA-BORDONY

przedstawiona w dniu 15 listopada 2017 r.(1)

Sprawy połączone C523/16 i C536/16

MA.T.I. SUD S.p.A.

przeciwko

Societ Centostazioni S.p.A. (C523/16),

z udziałem

China Taiping Insurance Co. Ltd

i

Duemme SGR S.p.A.

przeciwko

Associazione Cassa Nazionale di Previdenza e Assistenza in favore dei Ragionieri e Periti Commerciali (CNPR) (C536/16)

[wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Tribunale Amministrativo Regionale per il Lazio (regionalny sąd administracyjny dla Lacjum, Włochy)]

Odesłanie prejudycjalne Zamówienia publiczne Oferent, który złożył niepełną dokumentację Uregulowanie krajowe, które uzależnia możliwość uzupełnienia dokumentacji od zapłaty kary pieniężnej Proporcjonalność






1.        Treść art. 51 dyrektywy 2004/18/WE(2) została transponowana do prawa włoskiego w ten sposób, iż umożliwiono oferentom ubiegającym się o udzielenie zamówienia publicznego usunięcie braków występujących w ofertach, lecz jednocześnie w przypadku braków istotnych nakładano na nich karę pieniężną w wysokości uzależnionej od wartości zamówienia.

2.        Sąd odsyłający w istocie zwraca się do Trybunału Sprawiedliwości o wyjaśnienie, czy możliwość nałożenia kary pieniężnej oraz zasady ustalania jej wysokości w ramach instytucji odpłatnego usuwania braków dokumentacji ofertowej są zgodne z prawem Unii.

I.      Ramy prawne

1.      Prawo Unii: dyrektywa 2004/18

3.        Zgodnie z art. 2 dyrektywy 2004/18:

Instytucje zamawiające zapewniają równe i niedyskryminacyjne traktowanie wykonawców oraz działają w sposób przejrzysty.

4.        Artykuł 51 stanowi:

Instytucje zamawiające mogą wezwać wykonawców do uzupełnienia zaświadczeń i dokumentów przedłożonych na podstawie art. 4550 lub o ich wyjaśnienie.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00