Orzeczenie
Opinia rzecznika generalnego Tanchev przedstawiona w dniu 8 czerwca 2017 r., sygn. rzecznika generalnego Tanchev przedstawiona w dniu 8 czerwca 2017 r
Wydanie tymczasowe
OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO
EVGENIEGO TANCHEVA
przedstawiona w dniu 8 czerwca 2017 r.(1).
Sprawa C289/16
Kamin und Grill Shop GmbH
przeciwko
Zentrale zur Bekämpfung unlauteren Wettbewerbs Frankfurt am Main eV
[wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Bundesgerichtshof (federalny trybunał sprawiedliwości, Niemcy)]
Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym Rolnictwo Produkty ekologiczne System kontroli ustanowiony na podstawie rozporządzenia (WE) nr 834/2007 Artykuł 28 ust. 2 rozporządzenia nr 834/2007 Pojęcie sprzedaży bezpośredniej konsumentowi końcowemu Wyłączenie z systemu kontroli
1. Całkowita wartość rynku produktów ekologicznych w Unii Europejskiej przekroczyła już dawno 20 mld EUR, a więc kwotę stanowiącą około 2% obrotu unijnej branży żywności i napojów, a od 2004 r. udział ten zwiększył się dwukrotnie(2). Wartości te rosły stopniowo, a dynamiczny rozwój tego rynku nie ustał(3). W celu promowania tego rozwoju z myślą o ochronie środowiska, dobrostanie zwierząt i zdrowiu ludzi(4) Unia Europejska od 1991 r. ustanawia przepisy w dziedzinie produkcji ekologicznej, wymagające od podmiotów gospodarczych zgody na objęcie ich działań złożonym systemem kontroli.
2. W drodze niniejszego wniosku o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym niemiecki Bundesgerichtshof (federalny trybunał sprawiedliwości) zwraca się o przedstawienie wykładni rozporządzenia nr 834/2007, którego art. 27 zobowiązuje państwa członkowskie do ustanowienia systemu kontroli, zaś jego art. 28 ust. 2 zezwala państwom członkowskim na wyłączenie pewnego rodzaju sprzedawców detalicznych z takiego systemu kontroli. Pytanie sądu odsyłającego odnosi się zasadniczo do tego, czy takim wyłączeniem można objąć również internetowych sprzedawców detalicznych.
Artykuł 28 ust. 2 rozporządzenia nr 834/2007 powszechnie uważa się za tak niejasny, że w toku trwających dyskusji na temat aktualizacji rozporządzenia nr 834/2007 zaproponowano całkowite wyeliminowanie możliwości stosowania wyłączeń, a krytycy zwracali uwagę na rozbieżne interpretacje i praktyki w poszczególnych państwach członkowskich oraz narastające trudności w zarządzaniu, nadzorze i kontroli().