Orzeczenie
Opinia rzecznika generalnego M. Szpunara przedstawiona w dniu 18 maja 2017 r., sygn. rzecznika generalnego M. Szpunara przedstawiona w dniu 18 maja 2017 r
Wydanie tymczasowe
OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO
MACIEJA SZPUNARA
przedstawiona w dniu 18 maja 2017 r. (1)
Sprawy połączone C360/15 i C31/16
College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Amersfoort
przeciwko
X BV
[wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Hoge Raad der Nederlanden (sąd najwyższy Niderlandów)]
Dyrektywa 2006/123/WE Zakres zastosowania Artykuł 2 ust. 2 lit. c) Artykuł 2 ust. 3 Działalność związana z dostarczaniem sieci łączności elektronicznej Dyrektywa 2002/20 Artykuł 13
oraz
Visser Vastgoed Beleggingen BV
przeciwko
Raad van de gemeente Appingedam
[wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Raad van State (rada stanu, Niderlandy)]
Dyrektywa 2006/123/WE Przedsiębiorczość usługodawców Zakres zastosowania Motyw 9 Artykuł 4 ust. 1 Pojęcie usługi Handel detaliczny Gminny plan zagospodarowania przestrzennego Artykuł 15 ust. 2 lit. a) Ograniczenia terytorialne Artykuł 15 ust. 3 Ochrona środowiska miejskiego
Spis treści
I. Wprowadzenie
1. Rynek wewnętrzny wraz z jego podstawowymi swobodami nie tylko stanowi historyczno-prawną podwalinę traktatów oraz ich centralną zasadę organizacyjną, ale także, już od samego początku procesu integracji, cechował się swoistą dynamiką. Stanowi on jeden z zadeklarowanych celów Unii(2) i zajmuje eksponowane miejsce w tytule I części trzeciej TFUE. Zdefiniowany w Jednolitym akcie europejskim jako obszar […], w którym jest zapewniony swobodny przepływ towarów, osób, usług i kapitału, zgodnie z postanowieniami niniejszego traktatu(3) ma gwarantować swobodny przepływ produktów i środków produkcji w obrębie Unii, w oparciu o gospodarczą koncepcję kosztów komparatywnych(4).
Choć nie chcę posuwać się za daleko, utrzymując, jakoby rynek wewnętrzny stanowił żywy instrument(), można jednak stwierdzić, że, nawet w większym stopniu niż w przypadku większości z pozostałych dziedzin prowadzonej przez Unię polityki, prawo rynku wewnętrznego stanowi ruchomy obiekt, gdyż jest umiejscowione na styku dwóch płyt tektonicznych: swobód rynkowych oraz dążności państw członkowskich do przyjęcia uregulowań mających chronić ich interesy o charakterze pozagospodarczym, którymi mogą różnić się ustroje polityczne poszczególnych krajów. Twórcy traktatów zdawali sobie z tego sprawę: decydując się na przyjęcie polityki horyzontalnej, która w praktyce nakłada się na każdy inny obszar polityki (krajowej) i wywiera na niego wpływ(), ustanowili dynamikę, która, wraz z powiązanymi z nią czynnikami destrukcyjnymi, wpisana jest w DNA rynku wewnętrznego.