Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

TEMATY:
TEMATY:

Opinia rzecznika generalnego N. Wahla przedstawiona w dniu 6 kwietnia 2017 r., sygn. rzecznika generalnego N. Wahla przedstawiona w dniu 6 kwietnia 2017 r

Wydanie tymczasowe

OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO

NILSA WAHLA

przedstawiona w dniu 6 kwietnia 2017 r.(1)

Sprawa C177/16

Biedrba Autortiesbu un komunicšans konsultciju aentra Latvijas Autoru apvienba

przeciwko

Konkurences padome

[wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Augstk tiesa (sąd najwyższy, Łotwa)]

Artykuł 102 TFUE Nadużycie pozycji dominującej Wpływ na wymianę handlową pomiędzy państwami członkowskimi Organizacja zbiorowego zarządzania prawami autorskimi Niesłuszne ceny Obrót właściwy dla celów nałożenia grzywny







1.        Czy istnieje coś takiego jak niesłuszne ceny?

2.        W dziedzinie prawa konkurencji w poszczególnych jurysdykcjach dokonano różnych wyborów w kontekście tego pytania. Przykładowo w szeregu państw, między innymi w Stanach Zjednoczonych, zachowanie przedsiębiorstw o znaczącej pozycji rynkowej, które polega jedynie na wykorzystywaniu klientów, zasadniczo nie jest uważane za naruszające to prawo. Jednakże widać wyraźnie, iż autorzy traktatów UE dokonali innego wyboru: w art. 102 akapit drugi lit. a) TFUE jako jeden z rodzajów zakazanego nadużywania pozycji dominującej wymienia się zachowanie polegające na narzucaniu w sposób bezpośredni lub pośredni niesłusznych cen zakupu lub sprzedaży albo innych niesłusznych warunków transakcji.

3.        Niemniej jednak w swojej praktyce Komisja bardzo niechętnie powoływała się na to postanowienie, aby przeciwdziałać (domniemanym) praktykom stosowania wysokich cen przez przedsiębiorstwa dominujące. Moim zdaniem słusznie. W szczególności z tego względu, że po prostu nie ma potrzeby stosowania tego postanowienia na wolnym i konkurencyjnym rynku: bez barier wejścia na rynek wysokie ceny powinny zwykle przyciągać nowych uczestników. Na rynku zachodziłyby odpowiednie procesy samonaprawcze.

        Sytuacja może przedstawiać się jednak inaczej na rynkach, na których istnieją prawne bariery wejścia lub ekspansji oraz, w szczególności, na tych rynkach, gdzie występuje monopol prawny. Mogą bowiem istnieć rynki, które, z uwagi na swoje szczególne cechy, nie funkcjonują sprawnie, gdy są otwarte na konkurencję. Podobnie rząd może z uzasadnionych politycznie przyczyn ograniczyć konkurencję na konkretnym rynku, poświęcając tym samym efektywność ekonomiczną na rzecz realizacji innych celów publicznych.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00