Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Opinia rzecznik generalnej J. Kokott przedstawiona w dniu 16 lutego 2017 r.

Wydanie tymczasowe

OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO

Juliane Kokott

przedstawiona w dniu 16 lutego 2017 r.(1)

Sprawa C74/16

Congregación de Escuelas Pías Provincia Betania

przeciwko

Ayuntamiento de Getafe

[wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Juzgado de lo Contencioso-administrativo n. 4 de Madrid (sąd administracyjny nr 4 w Madrycie, Hiszpania)]

Konkurencja Pomoc państwa Artykuł 107 ust. 1 TFUE Hiszpański podatek od konstrukcji, instalacji i robót budowlanych Zwolnienie z podatku na rzecz kościoła katolickiego Rozgraniczenie pomiędzy działalnością gospodarczą i niegospodarczą kościoła katolickiego Działalność kościoła katolickiego, za pomocą której nie dąży się do osiągnięcia celu ściśle religijnego Działalność w ramach misji społecznej, kulturalnej i oświatowej kościoła katolickiego Kościoły, stowarzyszenia religijne i wspólnoty religijne Artykuł 17 TFUE Artykuł 351 TFUE







I     Wprowadzenie

1.        Czy w wypadku gdy państwo członkowskie zwalnia wspólnotę religijną z określonych podatków, w tym także w zakresie działalności niezwiązanej ściśle z celami religijnymi występuje zakazana na podstawie art. 107 ust. 1 TFUE pomoc państwa? Jest to sedno kwestii, o której wyjaśnienie jeden z sądów hiszpańskich zwraca się w niniejszej sprawie do Trybunału.

2.        Powyższa kwestia pojawia się w kontekście różnych zwolnień podatkowych udzielanych przez Królestwo Hiszpanii kościołowi katolickiemu na mocy umowy międzynarodowej zawartej w 1979 r. ze Stolicą Apostolską. Powołując się na tę umowę, kościół katolicki domaga się jako podmiot prowadzący szkołę kościelną zwrotu podatku gminnego, który musiał zapłacić w związku z robotami budowlanymi w budynku szkolnym.

        W związku z tym, że prawo konkurencji Unii znajduje zastosowanie wyłącznie do przedsiębiorstw, rozstrzygnięcie niniejszej sprawy zależy od nie zawsze łatwego rozgraniczenia pomiędzy działalnością gospodarczą i niegospodarczą. Okoliczność, że w szczególności sektor oświaty jest miejscem styku zadań przedsiębiorczych i społecznych, a nawet kulturalnych, została już wystarczająco potwierdzona we wcześniejszych wyrokach().

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00