Orzeczenie
Opinia rzecznika generalnego Campos Sanchez-Bordona przedstawiona w dniu 8 lutego 2017 r.
Wydanie tymczasowe
OPINIA RZECZNIKA GENERALNEGO
MANUELA CAMPOSA SÁNCHEZA-BORDONY
przedstawiona w dniu 8 lutego 2017 r.(1)
Sprawa C678/15
Mohammad Zadeh Khorassani
przeciwko
Kathrin Pflanz
[wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Bundesgerichtshof (federalny trybunał sprawiedliwości, Niemcy)]
Ochrona konsumentów Rynki instrumentów finansowych Pojęcie usług i działalności inwestycyjnej Usługa przyjmowania i przekazywania zleceń klientów w odniesieniu do jednego lub większej liczby instrumentów finansowych Możliwość korzystania z pośrednictwa przy zawieraniu umowy o zarządzanie pakietem akcji
1. Bundesgerichtshof (federalny trybunał sprawiedliwości, Niemcy) zwraca się do Trybunału Sprawiedliwości o przedstawienie stanowiska w przedmiocie jednego ze sposobów świadczenia usług finansowych regulowanych przez dyrektywę 2004/39/WE(2). Dokładnie rzecz biorąc, zwraca się on o wyjaśnienie, czy działalność osoby fizycznej, która pośredniczyła w zawarciu umowy o zarządzanie pakietem akcji (zawartej pomiędzy osobą trzecią a przedsiębiorstwami inwestycyjnymi z siedzibą w Liechtensteinie) może zostać uznana za jedną z usług, do których ma zastosowanie ta dyrektywa.
Z jednej strony, niniejsza sprawa ma znaczenie z ogólnego punktu widzenia ochrony inwestora. Asymetria pomiędzy użytkownikami usług a świadczącymi je przedsiębiorstwami w zakresie posiadanych informacji, rosnąca złożoność oferowanych produktów oraz brak kultury finansowej dużej części społeczeństwa wraz z innymi czynnikami skutkują tym, że inwestorzy detaliczni mogą być zobowiązywani do podejmowania błędnych decyzji (oraz w dużym stopniu szkodliwych dla ich interesów) w zakresie oszczędzania, inwestycji lub zadłużania się. W celu powstrzymania tego zjawiska, które nie pozostawało bez wpływu na niektóre z ostatnich kryzysów, władze ustawodawcze, pomimo liberalizacji rynków i wysokiego poziomu globalnej konkurencji, przyjęły uregulowania chroniące konsumentów i służące zachowaniu równowagi() między ich interesami a interesami przedsiębiorców. Dyrektywa MiFID I stanowi dokładnie ten model interwencji.